Berm raakt vol met bioscopen en racketcentra

Veilig Verkeer Nederland bindt de strijd aan met de steeds verder oprukkende reclameborden langs de snelwegen, maar daarbij ziet deze sympathieke vereniging toch iets over het hoofd....

Naarmate er meer auto's op het asfalt staan, wordt de snelweg een steeds belangrijker verkoopkanaal. Tot nu toe wil het met de weidewinkels nog niet erg vlotten, maar de onvermijdelijke klap komt er aan, signaleert het blad Bestek van de SFB Groep.

Het begrip weidewinkel dekt echter allang de lading niet meer. Neem de Amsterdamse Arena-Boulevard-in-aanbouw. Tweehonderdduizend vierkante meter kantoren, twintigduizend meter winkels, een concertzaal, restaurants, een aantal discotheken en een superbioscoop (een zogenoemde multiplex). Het gehele complex moet jaarlijks elf miljoen bezoekers trekken. Dat is heel Nederland vanaf de schoolgaande leeftijd.

Dergelijke projecten blijken zeer populair. Megabioscopen in Rotterdam-Zuid en in Tilburg, en niet te vergeten het 'grootste indoor entertainment-complex van Europa': Miracle Planet in Enschede. Of het pas geopende Palazzo in Lelystad, volgens de projectontwikkelaar 'een tegenhanger van de traditionele woonboulevards'. Palazzo omvat 25 duizend vierkante meter woonwinkels.

Overigens zijn al die bouwwerken nog steeds petieterig in vergelijking met de buitenlandse malls, zoals Lakeside Shopping Center bij Londen met 29 miljoen bezoekers. En dan Blue Water, ook Londen. Alleen al in dit (nieuwe) winkelcomplex wordt een jaaromzet van twee miljard gulden verwacht.

Maar ook Nederland krijgt iets supers. En wel bij Almere. Daar komt een grootse sportboulevard, de grootste zelfs: het 35 hectare grote Omni World. Sporthal, 'racketcentrum', 'health-centrum', 'multifunctioneel voetbalstadion': wat het allemaal is weten we niet, maar het komt er. Wellicht gevolgd door een hippisch centrum en een zwembad.

En dit alles overgoten met duizenden parkeerplaatsen. Wie wilde er ook alweer het openbaar vervoer bevorderen?

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden