Berliner Philharmoniker olv Claudio Abbado

Platenmaatschappijen laten hun klassieke artiesten tegenwoordig graag flirten met andere genres. De enige bij wie dat enigszins natuurlijk aanvoelt is Bryn Terfel, de rondborstige bas-bariton uit Wales....

Jolande van der Klis

Hij maakt even zo makkelijk furore in de titelrol van Verdi's Falstaff als in volksmuziek uit zijn eigen geboortesteek of het musicalrepertoire van Andrew Lloyd Webber, en zingt dan de geijkte sterren met gemak van het podium.

Bij hem is het geen kunstje, dat voel je meteen. Dit is een man die alle muziek liefheeft, en op zijn eigen festival in het Welshe Faenol zelfs wel een rocknummertje wil meezingen. Maar meer dan een los uitstapje kan de crossover ook bij Terfel niet zijn, vooral omdat zo'n geweldige stem en subliem inlevingsvermogen vanzelfsprekend niet voor het operavak verloren mogen gaan. Vandaar een soort compromis in de vorm van een cd met highlights uit vijf Wagner-opera's. Met de Berliner Philharmoniker onder Claudio Abbado kan zoiets uiteraard alleen maar fantastische opnamen opleveren.

Dat Wagner opera's maakt over 'failed heroes', zoals het boekje vermeldt, had een mooie cd-titel kunnen opleveren, maar dat vond men kennelijk toch iets te ver gaan. Gemankeerde helden of niet, getormenteerde interpretaties krijgen ze wel, de Vliegende Hollander die zijn ziel aan de duivel verkoopt, Wodan die verstrikt raakt in zijn eigen politieke manipulaties, Hans Sachs in zijn Wahn-aria uit Die Meistersinger en Amfortas met een van wroeging overlopende 'Ja, Wehe! Wehe! Weh'über mich!' uit Parsifal. Abbado zet de toon met een live-opname vol dramatiek van de Ouverture uit de Vliegende Hollander.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden