'Berlijnse muur' rond nieuwssites ND en FD

AMSTERDAM - Eind dit jaar daalt een 'Berlijnse betaalpoort' neer op de website van het Nederlands Dagblad, aldus hoofdredacteur Peter Bergwerff. Voor artikelen moet voortaan worden betaald. Volgens Bergwerff is het 'discriminatie van papieren abonnees' dat internetgebruikers nu nog gratis toegang krijgen tot krantenberichten.

null Beeld

Het Nederlands Dagblad is niet de enige krant die een einde wil aan gratis nieuws op internet. In het voorjaar van 2011 verdwijnt waarschijnlijk ook de website van het Financieele Dagblad achter een betaalsysteem. De uitgever van het FD verwacht dat door deze maatregel de advertentie-inkomsten zullen dalen, maar hoopt dat te compenseren met meer inkomsten uit abonnementsgelden.

Twijfelachtig
Het is twijfelachtig of het aantal abonnees hierdoor ook echt toeneemt. Toen de Engelse krantenmagnaat Rupert Murdoch de websites van The Times en The Sun achter een betaalmuur plaatste, daalden de bezoekersaantallen dramatisch. Vermoedelijk leidde het niet tot meer abonnees op de papieren krant. Recent Brits onderzoek suggereert dat een krant die het op internet goed doet, ook op papier veel lezers trekt.

'Tot nu toe is het geen enkele krantenuitgever succesvol gelukt om de website af te schermen', zegt Irene Costera Meijer, hoogleraar journalistiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam. 'Dankzij websites als nu.nl beschouwen mensen nieuws tegenwoordig als een gratis, publiek goed, ook al is het dat niet. Zo'n website achter een betaalsysteem is bovendien heel naar voor de lezer. Kranten kunnen hun site beter op een andere manier rendabel maken, door bijvoorbeeld geld te vragen voor het archief, of achtergrondverhalen. Dat accepteren lezers wel.'

Geen goed idee
Voor een gewone krant lijkt een betaalmuur op internet dus geen goed idee. Maar geldt dat ook voor het FD en het confessioneel getinte Nederlands Dagblad? 'Dit zijn geen doorsnee kranten, dus dan is een betaalde website misschien eerder succesvol', reageert Frank Volmer, directeur van de Telegraaf Media Groep. 'Het FD bijvoorbeeld heeft een specifieke financiële inhoud die niet veel andere kranten brengen en waar veel vraag naar is. Bij het Nederlands Dagblad vermoed ik dat ze vooral bestaande abonnees van dienst willen zijn.'

Bij De Telegraaf wordt constant nagedacht over de verhouding tussen gratis en betaald nieuws op de website. 'Ik sluit wat dat betreft niets uit', zegt Volmer. 'Maar als krant voor een breed publiek moeten wij zorgen voor een sterke website en daar hoort ook het aanbieden van gratis materiaal bij.' Om abonnees iets extra's te bieden, krijgen zij exclusief toegang tot extra digitaal regionieuws en een aparte website om supermarktprijzen te vergelijken.

Uithangbord
Ook De Persgroep, uitgever van Trouw, Het Parool, AD en de Volkskrant, ziet het niet als optie om websites achter een betaalmuur te plaatsen. Directielid Hans Deridder: 'De website is het uithangbord van een krant. Meerdere keren per dag biedt de site lezers kans om kennis te maken met de krant. Wij vinden dat we dat gratis moeten aanbieden. Je kunt een uithangbord toch niet alleen tegen betaling tonen?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden