Update

'Berichtgeving doorvliegen Boeing klopt niet'

De berichtgeving in Amerikaanse media dat de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines nog uren in de lucht is geweest na zijn verdwijning, is 'niet accuraat'. Dat heeft de Maleisische minister van Transport vandaag gezegd tijdens een persconferentie. Amerikaanse bronnen zeiden tegen de krant The Wall Street Journal dat uit automatisch doorgestuurde motorgegevens is af te leiden dat het toestel mogelijk nog vier uur heeft gevlogen.

Wrakstukken op beelden die door de Chinese autoriteiten zijn verspreid. Beeld epa

Het nieuws komt uit de Amerikaanse krant The Wall Street Journal, die het verhaal zegt te baseren op Amerikaanse onderzoekers en veiligheidsautoriteiten. Die zeggen dat op de grond na het verdwijnen van het toestel nog vier uur lang gegevens over de motoren zijn binnengekomen. De gegevens over de prestaties van de motoren en de snelheid en vlieghoogte van het toestel worden automatisch verstuurd. Het is onderdeel van een systeem voor het onderhoud en het in de gaten houden van de Rolls-Royce motoren.

Ontkend
Maar volgens minister Seri Hishammuddin klopt die bewering niet. De zoekactie is steeds gericht geweest op de Zuid-Chinese Zee, waar het contact met toestel verloren ging, benadrukte hij. Topman Ahmad Jauhari Yahya van Malaysia Airlines liet ook weten dat de laatste gegevens van toestel ongeveer 30 minuten na vertrek in Kuala Lumpur zijn ontvangen. Boeing en motorenfabrikant Rolls Royce zouden daarna niets meer van het toestel hebben vernomen.

Transponder
Volgens The Wall Street Journal zouden Amerikaanse antiterreurfunctionarissen de mogelijkheid openhouden dat een van de vliegers of iemand anders met opzet de zogeheten transponder heeft uitgezet, waarmee het toestel getraceerd kan worden. Het toestel zou daarna naar een onbekende locatie kunnen zijn gestuurd.

In totaal zou de Boeing vijf uur hebben gevlogen. In die tijd kan het vliegtuig duizenden kilometers hebben afgelegd. Concrete aanwijzingen voor terrorisme hebben de onderzoekers overigens niet, volgens de krant.

Naar het westen
Anonieme bronnen met kennis van het onderzoek hebben tegen persbureau Bloomberg gezegd dat het erop lijkt dat het toestel nadat het van de radar verdween naar het westen is gevlogen. Nadat de transponder - waarmee het toestel getraceerd kan worden - was gestopt met het uitzenden van signalen, zouden radarsystemen op de grond nog signalen van de Boeing hebben opgepikt. Het toestel zou, zoals de Maleisische autoriteiten eerder suggereerden, van zijn koers richting Peking in het noordoosten zijn afgeweken.

In plaats daarvan zou het ver naar het westen zijn gevlogen, over Maleisië. Volgens de anonieme bronnen van Bloomberg bleef het toestel die koers aanhouden, in ieder geval tot het moment dat het buiten bereik raakte van de Maleisische radar.

De Boeing met 239 mensen aan boord is sinds zaterdag spoorloos. In totaal beslaat het zoekgebied inmiddels meer dan 90.000 vierkante kilometer. Dat is de oppervlakte van Hongarije. Verschillende zoektochten van China, Maleisië en Vietnam hebben vooralsnog tot niets geleid.

In theorie is het mogelijk dat het toestel nog bestaat, maar dat moet dan wel heel erg goed zijn voorbereid door een kaper, zegt Joris Melkert van de afdeling Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de Technische Universiteit in Delft. 'Hij moet goed kunnen vliegen en precies weten hoe je al slalommend ontdekking door radarssystemen op de kusten voorkomt'. De Boeing 777-200ER behoort tot de vliegtuigen die zonder bij te tanken erg ver kunnen vliegen. In dit geval zou het toestel afgaande op de wind en de meegenomen brandstof tot bij het Arabisch schiereiland kunnen komen, een afstand van ongeveer 5000 kilometer.

Drijvende objecten op satellietbeelden
China publiceerde gisteren foto's waarop drie drijvende objecten te zien zijn in de Zuid-Chinese Zee tussen Maleisië en Vietnam. Het gaat om drie stukken van zo'n 20 bij 20 meter. Die zouden drijven op de plek waar het vliegtuig zaterdag van de radar verdween. Vietnam stuurde daarom voor de tweede keer een vliegtuig eropuit, maar tevergeefs. Eerder waagden ook China en Maleisië een poging.

Communicatie tijdens een zoektocht naar het verdwenen vliegtuig. Beeld getty
 
De gegevens over de prestaties van de motoren en de snelheid en vlieghoogte van het toestel worden automatisch verstuurd. Het is onderdeel van een systeem voor het onderhoud en het in de gaten houden van de Rolls-Royce motoren

Maleisische vliegtuigen hebben boven het gebied gevlogen, na afloop verklaarde het hoofd van de Maleisische burgerluchtvaartdienst dat er niets te zien was.

De satellietbeelden kwamen van een Chinees wetenschaps- en defensiebureau. De beelden van afgelopen zondag laten een locatie zien dichtbij de originele route, ten zuiden van Vietnam. Vietnamese autoriteiten zeggen dat ze in dit gebied de afgelopen dagen al gezocht hebben. Omdat de beelden al een aantal dagen oud zijn, is het de vraag of wat het ook is, nog op dezelfde plek zou drijven.

Een derde van de passagiers aan boord van het verdwenen toestel is Chinees, en de Chinese overheid heeft druk uitgeoefend op de Maleisische autoriteiten om het mysterie rond het vliegtuig op te lossen.

Vluchtnummer geschrapt
Malaysia Airlines heeft de vluchtnummers MH370 en MH371 geschrapt voor de vluchten tussen Kuala Lumpur en Peking. De luchtvaartmaatschappij doet dat uit eerbied voor de passagiers en bemanning van de vermiste Boeing 777.

De vluchten tussen de Maleisische en Chinese hoofdsteden krijgen voortaan de vluchtnummers MH318 en MH319. Malaysia Airlines laat weten dat aan de verbinding verder niets verandert.

Een vrouw schrijft een boodschap voor de passagiers van het vermiste vliegtuig op een bord op de luchthaven in Kuala Lumpur. Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden