Benzinemoleculenrichter

Waarom zijn uitvinders toch altijd van die vriendelijke, gedistingeerde mannetjes die je elke behoefte aan enige kritiek ontnemen? Neem Luis Gomez van het bedrijfje EnerGreen uit Florida....

BROER SCHOLTENS

Het apparaatje, de Vitalizer III, bestaat uit een koperen pijpje - voor een personenauto twaalf centimeter lang - dat in de toevoerleiding voor de brandstof moet worden gemonteerd. Voor een kleine diesel- en benzinemotor kost zo'n ding 450 gulden.

In het geaarde buisje zit een metalen kern waarlangs de brandstof stroomt, diesel of benzine. Deze kern is gemaakt van een legering van zilver, koper, tin, zink en nikkel in een nauw luisterende verhouding, meldt de uitvinder.

Brandstofmoleculen stromen met een spiraalvormige beweging langs de kern. Ze worden daarbij gepolariseerd - krijgen een positieve en een negatieve kant - waarna ze elkaar afstoten (aantrekken doen ze blijkbaar niet). De brandstof wordt daardoor vluchtiger, is het niet onderbouwde theorietje. De ladingsverschillen die worden geïntroduceerd, zijn vergelijkbaar met de statische oplading van sommige vloeistoffen, waaronder benzine, wanneer die door een pijp worden gejaagd.

Het theoretisch kader mag dan ontbreken, de praktische gevolgen zijn volgens de fabrikant ingrijpend. De uitstoot van verontreinigende stoffen zoals stikstofoxyden daalt met tientallen procenten. Bij benzinemotoren resulteert het wonderpijpje in een brandstofbesparing van 10 tot 15 procent; bij dieselmotoren is die 5 tot 10 procent, aldus EnerGreen.

Dat is onvoorstelbaar hoog omdat er in de motor nauwelijks energieverliezen zijn, en daar dus weinig winst is te halen. De meeste energie lekt weg via de uitlaatgassen, of verdwijnt in de rolweerstand van de auto.

De claims van EnerGreen zijn voor buitenstaanders nauwelijks verifieerbaar. Er liggen dikke rapporten over onderzoeken, die weliswaar geheel volgens officiële procedures van het Amerikaanse milieu-agentschap (EPA) zijn uitgevoerd, maar die je desondanks niet veel wijzer maken.

Doorgaans is telkens één enkele auto onderzocht, een Dodge-truck of een dikke Amerikaanse Buick. Systematisch onderzoek met een grote reeks dezelfde auto's over een lange periode en een grote rijafstand ontbreekt.

Ook de verkoopdirecteur van EnerGreen bv in Badhoevedorp komt niet verder dan enkele individuele wondergevallen, bijvoorbeeld van die buschauffeur die na installatie van de Vitalizer zag dat die blauwe uitlaatwalm weg was.

Na de opmerking dat zo'n nieuwe bus helemaal niet behoort te walmen, en eerst maar eens beter dient te worden afgesteld, rest hem slechts het antwoord: 'We hebben hier iets goeds voor het milieu, daar moet verantwoord Nederland iets mee doen. Het werkt, het doet er niet toe hoe.'

Wel gediplomeerde auto-onderzoekers gniffelen, en maken cynische grappen. De een: 'Ik werk hier nu 25 jaar. Als cadeau kreeg ik onlangs een grote vitrinekast om mijn verzameling van tientallen energiebesparende apparaatjes te kunnen etaleren.'

Een woordvoerder van een grote autofabrikant: 'Ik geloof niet in die apparaatjes. De installatie ervan beïnvloedt vaak de afstelling van de motor, en dat op zichzelf geeft vaak een positief resultaat. We houden ons verre van dit soort vindingen', zegt hij, 'mede namens mijn collega's in de auto-industrie.'

De verkoopdirecteur van EnerGreen Nederland BV rest slechts droefenis vanwege zoveel onbegrip. 'Het zal er dus wel op neer komen dat we de werking van het apparaat door TNO zullen laten onderzoeken.'

Uitvinder Gomez laat zich minder snel uit het veld slaan. Hij is die cynische houding van buitenstaanders immers al jaren gewend. Zo'n achttien jaar is hij in de weer met zijn uitvinding. De meeste tijd is gaan zitten in de optimalisering van de metaallegering.

In de VS zijn volgens de president-directeur van EnerGreen de afgelopen jaren een half miljoen Vitalizers verkocht. Nu de emissie-eisen voor auto's steeds scherper worden, verwacht hij een 'booming business', in de VS maar ook in de rest van de wereld. Gomez: 'Binnenkort kom ik, op basis van hetzelfde principe, met een waterzuiveraar. Dat wordt een topper.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden