Benzine in Emiraten wordt duurder

Om de lage olieprijs te compenseren verlagen de Verenigde Arabische Emiraten de subsidie op benzine.

Auto's in Dubai, een van de zeven Verenigde Arabische Emiraten. De overheid subsidieert 65 procent van de kosten van fossiele brandstof, zoals benzine.Beeld AP

Als eerste land in de Arabische wereld gaan de Verenigde Arabische Emiraten snijden in de brandstofsubsidies voor burgers. Vanaf augustus wordt benzine in de zeven sheikdommen, waaronder Abu Dhabi and Dubai, daardoor duurder.


Hoeveel de maatregel automobilisten precies gaat kosten, wordt eind deze maand bekendgemaakt. Benzine in de Emiraten kost nu ongeveer 45 eurocent per liter. Dat bedrag wordt 'gedereguleerd' en 'verbonden aan de wereldprijs', aldus een mededeling van het ministerie van Energie.


De VAE zijn de op twee na grootste olie-exporteur ter wereld en de op één na grootste Arabische economie. De kortingsmaatregel is een belangrijk signaal van het olieland, dat dit jaar aanloopt tegen een begrotingstekort van 2,3 procent.

Belangrijkste oorzaak is de relatief lage olieprijs van rond 55 dollar per vat (50 euro). Om alle geplande uitgaven te betalen, heeft het land eigenlijk een prijs nodig van 75 dollar. Dat verschil moet nu worden betaald uit reservefondsen, die overigens goed gevuld zijn.


Vergelijkbare problemen spelen in alle olie-exporterende landen waaronder Saoedi-Arabië, Oman, Bahrein en Iran, die voor een sluitende begroting een olieprijs van rond 100 dollar nodig zouden hebben. In al deze landen wordt energie zwaar gesubsidieerd. Mede hierdoor gebruiken ze een steeds groter deel van hun eigen olie- en gasproductie.


Volgens het Internationaal Energie Agentschap bedraagt de subsidie voor consumenten in de Emiraten voor fossiele brandstof 65 procent van de werkelijke kosten. In Saoedi-Arabië is dat 77 procent en in Venezuela zelfs 92 procent. De organisatie pleit al jaren voor afschaffing of vermindering van de overheidsbijdragen. Die houden de invoering van zuiniger auto's, apparatuur en duurzame energiebronnen namelijk tegen.

45 cent

45 eurocent kost een liter benzine nog in de Verenigde Arabische Emiraten.

De verborgen subsidiekosten voor fossiele energie zijn astronomisch hoog, stelt het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Dit jaar komen ze wereldwijd uit op 5.300 miljard dollar, oftewel 6,5 procent van het bruto nationaal product van alle landen samen. In deze berekening staat 'subsidie' voor alle indirecte kosten die niet in de consumentenprijs zijn verwerkt. Dat zijn vooral milieu- en gezondheidskosten.


Van deze energiesubsidies nemen de Verenigde Arabische Emiraten 29 miljard dollar voor hun rekening (waarvan 7 miljard voor autobrandstof) en Saoedi-Arabië 106 miljard, aldus het IMF.


Per hoofd van de bevolking is de subsidie het hoogst in Quatar; bijna 6.000 dollar per inwoner. In China is dat 1.650 dollar en in de Verenigde Staten 2.170 dollar. Steenkolen worden, door de hoge indirecte kosten voor gezondheid en milieu, volgens het IMF het zwaarst gesubsidieerd.

Beeld Volkskrant

Dat de Verenigde Arabische Emiraten als eerste overstag gaat, heeft onder meer te maken met het hoge percentage buitenlandse werknemers in het land. In olielanden met een grotere en minder rijke eigen bevolking, zoals Iran en Venezuela, ligt afschaffing van subsidies moeilijker.


In de VAE zijn 80 procent van de inwoners doorgaans goede betaalde buitenlanders. Bovendien is het openbaar vervoer er, anders dan in sommige andere Arabische landen, goed geregeld.


'We subsidiëren expats die in ons land drie keer zo veel energie gebruiken als thuis, waar ze er veel meer voor zouden moeten betalen', zei energieminister Suhail Mohamed Al Mazrouei van de Emiraten vorig jaar al tegen verslaggevers op een energieconferentie in Abu Dhabi.


Transport zorgt nu voor 22 procent van de CO2-uitstoot in het land. In 2013 was de totale broeikasgasuitstoot in de Emiraten 199,6 Megaton; ruim méér dan in Nederland (166,4 Mt) met de helft van de Nederlandse bevolking.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden