Bentley

Het mooie van bezit is dat je er ook weer van afkunt. Neem nu de zwarte Bentley S-2 (model Saloon) met V-8-motor die prins Bernhard in 1962 in Engeland aanschafte, een prachtige auto, lange neus, wulpse rondingen; chassisnummer B 421 LBR....

Groenlederen bekleding.

Elektrische ramen.

Mahoniehouten deksels op de asbakken.

Vlaghouder voorop.

Zeven jaar na aanschaf deed de prins de Bentley weer van de hand; hij gaf hem cadeau aan een vriend, kolonel Robbins, en diens vrouw, Margaret Biddle, in Pittsburgh, Pennsylvania. Een en ander moest via een kleine, administratieve omweg – de auto werd eerst eigendom van kolonel Kearney, die hem uitvoerde naar Amerika en bij Robbins bezorgde.

Robbins en zijn Margaret gebruikten de Bentley niet veel. Toen de kolonel onlangs overleed, stond er 55.000 kilometer op de teller. Zijn vrouw zette de auto te koop en via via kwam hij terug in Nederland waar hij nu op het J. M. den Uylplein in Hilversum te koop staat, hemelsbreed maar een dertigtal kilometers van Soestdijk, waar hij tot 1969 in de garage stond.

Jawel.

Het J. M. den Uylplein is een rotonde, halverwege de A 1 en het Mediapark, niet ver van het Texaco-station waar Volkert van der G. twee jaar geleden werd aangehouden nadat hij Pim Fortuyn had doodgeschoten. Aan de rand van de rotonde (er staat uiteraard een kunstwerk op) ligt een oude garage annex benzinestation. Tanken kun je er al jaren niet meer, tussen de oude pompen staan Engelse dubbeldekkers – te koop.

In en rond de garage staan wat Franse auto's, waaronder een vierwiel-aangedreven BX die ooit 330.000 franc kostte, en een nog oudere Citroën met een kantelmotor, een uniek exemplaar. Sjoerds Auto's heet het hier.

De Bentley staat langs de kant van de weg, vlakbij de rotonde; wie Hilversum binnenkomt, rijdt er zo tegenaan. Hij heeft een koninklijke nummerplaat, AA 013, ouderwets blauw, maar toch niet de originele. Voor de rest is alles origineel aan de auto; de eerste set sleutels, kleine Yale-sleuteltjes, de bijbehorende zaklantaren voor in de achterbak, de krik, een set gereedschap.

Hans Sjoerds zelf, besnord en gezond, laat in het kantoortje graag de papieren zien die bij de auto horen. Helaas heeft hij niet de originelen, alleen fotokopieën, de originelen zullen wel ergens op een veiling opduiken, verwacht hij. Het kan hem niet schelen ook, hij heeft de auto en voor 35 duizend euro zou ik hem kunnen hebben. Hij laat het bestelformulier zien dat Bernhard invulde toen hij de auto kocht, de brief waarin hij de auto aanbiedt aan zijn vrienden in Amerika, de documenten die nodig waren om hem het land uit te krijgen, een krantenknipsel uit 1967 met een foto van de prins in de Bentley. Tot slot haalt hij zijn digitale camera tevoorschijn om te laten zien hoe de Bentley vorige week per schip in Amsterdam aankwam.

Tsja.

Ook auto's hebben een leven, zou je kunnen concluderen, en sommige auto's een mooier leven dan andere auto's, terwijl politici na hun dood rotondes naar zich vernoemd krijgen. Maar bij deze Bentley S-2 dringt vooral de vraag zich op wie precies kolonel Robbins en Margaret Biddle waren en waarom zij maar zo weinig in de prachtige bolide hebben gereden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden