Benno Baksteen bedenkt groen luchtfietsplan voor Schiphol-Eelde

Binnen twee jaar zou de droom werkelijkheid kunnen worden: een groene vliegverbinding tussen het noorden en de Randstad.

Volledig klimaatneutraal en het kost maar 62 euro voor een enkeltje. Het nieuwste plan van Benno Baksteen en het Platform Duurzame Luchtvaart haalde zaterdag zonder moeite de voorpagina van de Telegraaf en de regionale media.

De nieuwe Noorderluchtlijn zou het groene alternatief voor de Zuiderzeelijn moeten worden. De verbinding onderdeel van de ‘bestaande openbaar-vervoermix’ van trein en bus. Op de website van de vlieglobbyclub staat zelfs al een foto van een Fokker 50 met een embleem van de NS en de kleuren Nederlandse Spoorwegen, alsof de goedkope en klimaatvriendelijke luchttrein al vliegt. ‘Die is gefotoshopt’ erkent Baksteen lachend. Maar het idee erachter is bloedserieus: ‘Vijf jaar geleden leek dit nog niet te realiseren. Nu weten we dat het echt kan.’

Kweekvijver
De vliegverbinding zal gebruik maken van biobrandstof uit algen, zegt hij. Daarvoor hoeft in de noordelijke ‘energievallei’ slechts een kweekvijver van anderhalve vierkante kilometer te worden aangelegd. Technische beletsels, die overal ter wereld de introductie van groene kerosine vertragen en peperduur maken, zouden voor de Noorderluchtlijn niet bestaan.

Dat klinkt al luchtfietserij. Is Baksteen gelukt waar de echte wetenschap nog jaren op moet zwoegen? Tja, zegt de oud-verkleersvlieger. ‘Dat is nu juist de aardigheid van dit plan.’

Het belangrijkste onderdeel is de productie van groene biobranstof uit algen. Die techniek is volgens hem al zover gevorderd dat hij binnen twee jaar kan worden gecertificeerd, als iemand daar de schouders maar onder zou zetten.

Duurder
Volgens het Commercial Aviation Alternative Fuels Initiative (CAAFI), de denktank van groene kerosine, is dat overigens niet zo. Vóór 2013 wordt de certificering van honderd procent biobrandtsof voor vliegtuigen niet verwacht, en dat geldt niet eens voor de nieuwste generatie brandstoffen. Voorlopig zal het experimentele product ook veel duurder zijn dan spotgoedkope kerosine.

Hoe denkt Baksteen zijn tickets voor 62 euro te kunnen verkopen? Dat kan inderdaad niet, zegt hij. ‘Die prijs is gebaseerd op gewone kerosine.’ En gaat het vliegtuig wel écht vliegen op honderd procent groene brandstof? Ook niet, erkent hij. ‘We moeten beginnen met een mix van biobrandstof en gewone kerosine.’ Hoeveel procent? ‘Dat weten we nog niet. Met deze nieuwste generatie brandstof moet nog veel worden geëxperimenteerd.’

Het geheim van de Noorderluchtlijn zit daarom in de ‘bestaande openbaar-vervoermix’ waarvan de verbinding onderdeel zou moeten worden. Als de groene brandstof uit de algenvijvers straks óók in bussen en dieseltreinen wordt ingezet, wordt het hele openbaar vervoer een beetje groener. De volledige klimaatwinst daarvan zou dan echter moeten worden toegerekend aan de Fokker 50 die tussen Schiphol en vliegveld Eelde gaat pendelen.

Gaat de vliegreiziger daar dan wel de kosten van betalen? Ook niet, zegt Baksteen. De ontwikkelingskosten van de nieuwe algenbrandstof moeten worden betaald door de Europese Unie en de luchtvaartsector. En of dat gebeurt, tja, dat is afwachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden