Ben en Jen: van superkoppel gekelderd tot rampenpaar

De romantische gangsterkomedie Gigli had het definitieve vehikel moeten worden voor Jennifer Lopez en Ben Affleck. De film zou de twee op de kaart zetten als topacteurs en als Hollywoods nieuwste lovers-superkoppel: 'Jen' en 'Ben' zijn in het echt verloofd....

Van onze medewerker Diederik van Hoogstraten

Maar twee weken na de première zinkt de film richting de uitverkoopplank van de videotheek. De kritieken waren vernietigend, de bezoekersaantallen zijn minuscuul. En nu worden de sterren ook nog voor gek gezet door mensen die een graantje meepikken van de spectaculaire teleurstelling.

Zo zoekt radiostation WBCN in Boston de publiciteit met T-shirts waarop staat: 'I survived Gigli.' Luisteraars kunnen een gratis bioscoopkaartje winnen. Wie de hele film uitzit, krijgt als beloning zo'n shirt. Niet raar opkijken als de T-shirts meteen camp-status krijgen en volgende week opduiken op E-Bay, een verkoopsite op internet.

Er valt wel wat te zeggen voor een beloning voor wie het tenenkrommende happy end haalt. Op de zaterdagmiddag na de première, normaliter een populair filmmoment in de drukkende New-Yorkse zomer, zaten er twee dozijn mensen in de grote zaal. Niemand liep weg, maar er werd teveel gegrinnikt, en op de verkeerde momenten.

De satirische website The Onion verzon dat van de 3000 mensen die de film vooraf in focusgroepen hadden gezien, er 2965 een ander en bloediger einde wensten. Ook geen slechte suggestie. Élke verrassing was welkom geweest.

Gigli is de achternaam van Afflecks karakter, een dommige boef die een gestoorde jongen ontvoert. Hij krijgt ongevraagd hulp van een lesbische gangster, gespeeld door Lopez alias J. Lo, actrice, zangeres, sekssymbool en favoriet van de roddelbladen. Gelukkig blijkt Lopez toch ook van mannen (Ben) te houden en wordt de jongen vrijgelaten.

Critici in de VS willen een film nog wel eens prematuur tot 'de beste van het jaar' bombarderen, maar 'de slechtste' is zeldzaam. Dat overkwam Gigli. Een slappe, smerige, verdovende, te lange, misplaatste oefening in zelfaanbidding, zo vallen de recensies van New York Times en Washington Post samen te vatten.

Het publiek is het voor de verandering eens met de filmschrijvers. Sony stopte 55 miljoen dollar in de film en haalde in de eerste tien dagen een schamele tien miljoen binnen.

Scherpe rolletjes van een duivelse Al Pacino en de onderkoelde Christopher Walken konden de flop helaas niet redden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden