Belvedère concours begint in onmin

AMSTERDAM - Het Belvedère Operaconcours, dat vanaf 30 juni een week lang voor het eerst in Amsterdam wordt georganiseerd, leeft in onmin met dat andere grote zangconcours in Nederland, het Internationaal Vocalisten Concours in 's Hertogenbosch (IVC). IVC-directeur Annett Andriesen vindt dat Nederland te groot is voor twee internationale stemconcoursen. Zij vreest verdringing bij zowel zangers als financiers.


'Ik ben teleurgesteld dat het Belvedère geen samenwerking met ons heeft gezocht', zegt Andriesen, zelf zangeres. 'En dat in een tijd waarin krachtenbundeling en schaalvergroting van levensbelang is. Wij hebben na 49 edities veel expertise opgebouwd.'


Het Belvedère Operaconcours vond de afgelopen 31 jaar in Wenen plaats, maar raakte in financiële problemen.


Het Staetshuys Fonds van de Nederlandse ondernemers Bart Schuil en Jan Meulendijks - bekend van de puzzels in onder meer deze krant -, dat jonge zangers financieel ondersteunt en al langer sponsor was van Wenen, wist het festival naar Nederland te halen. Tweejaarlijks vindt de finale in Amsterdam plaats, de tussenliggende jaren reist de wedstrijd naar andere steden wereldwijd. Het IVC is ook tweejaarlijks en vindt in 2014 weer plaats.


'Ik wil dolgraag samenwerken met het IVC', reageert Meulendijks, 'maar dat is niet mogelijk als Andriesen het Belvedère niet ziet zitten.' Hij zegt wel degelijk contact met haar te hebben gezocht, 'zij het in een iets te laat stadium. Dat was een beginnersfout.'


Amsterdam ontbeerde een operaconcours, vinden Schuil en Meulen-dijks, die zichzelf 'operagekken' noemen. 'De Nederlandse Opera is een van de belangrijkste operahuizen van Europa. Daar past zo'n groot concours bij.' Dat vond ook wethouder Carolien Gehrels van Cultuur. 'Binnen tien minuten hadden we geld op tafel.' Naast de stad Amsterdam, die nog budget had voor de viering van 400 jaar grachten, doet De Nederlandse Opera een duit in het zakje.


Andriesen heeft weinig goeds over voor de gemeentelijke toezegging. 'Het Grachtenfestival heeft subsidie verloren, het Nieuw Ensemble is zieltogend. Was dit nou nodig?' Het IVC heeft weliswaar andere financiers, waaronder de gemeente Den Bosch. Andriesen: 'Maar de vijver waarin wij vissen, is dezelfde als die van Belvedère. Het gevolg daarvan is nog niet te overzien.'


Ook op de zangersmarkt zal het dringen worden. 'Amsterdam is als stad natuurlijk aantrekkelijk', denkt Andriesen. 'In Engeland is er ook maar één zangconcours van allure, en dat is Cardiff Singer of the World.' Het Belvedère is echter specifiek voor operazangers, het IVC heeft naast opera ook lied en oratorium in het programma.


Meulendijks ziet het probleem niet. 'Het Belvedère is anders van opzet. Bij het IVC zitten musici en zangers in de jury, bij ons alleen belangrijke opera-intendanten. Die komen allemaal naar Amsterdam, evenals talloze agenten. Wij profileren ons dan ook als 'Wall Street' van de opera. Winnen is minder belangrijk: het is vooral een enorme zangersmarkt.' De ondernemer zegt zijn excuses al te hebben aangeboden aan Andriesen. 'Wij opereren uitsluitend in het belang van de opera.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden