Bellen naar 0900-nummers niet meer per minuut berekend

Bedrijven mogen hun 0900-servicenummers niet meer per minuut in rekening brengen. Consumenten betalen voortaan een vast bedrag voor het hele gesprek of hetzelfde tarief als voor een telefoontje naar een vast nummer.

Minister Verhagen. Beeld ANP

Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) schrijft dat vandaag in een reactie op een verzoek uit de Tweede Kamer om te onderzoeken of het haalbaar is de gesprekskosten gratis te maken. 'Ik kies voor deze maatregel die de kosten van bellen naar helpdesks voor de consumenten sterk verlaagt, goed uitvoerbaar en handhaafbaar is en bovendien snel kan worden ingevoerd, zodat de consument direct profiteert', aldus de bewindsman.

Volgens Verhagen is het gratis maken van de wachttijd bij servicenummers uiteindelijk voor de consument niet goedkoper. De bedrijven moeten veel kosten maken en dat brengen ze bij de klanten in rekening.

Op dit moment geldt een maximumtarief van 15 cent per minuut voor firma's als energieleveranciers of communicatiebedrijven waar een beller een contract mee heeft gesloten. Binnenkort mag geen enkel servicenummer per minuut extra kosten in rekening brengen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.