Belle en het beest

Fantasy

Regie Christophe Gans

Met Léa Seydoux, Vincent Cassel, André Dussollier

In 67 zalen

3 sterren

Juist in de kunstmatigheid schuilt de aantrekkingskracht.

Het verhaal zal bekend zijn: het meisje Belle moet haar dierbare familie achterlaten om in het sprookjeskasteel van een leeuwachtige edelman te gaan wonen. Ze verafschuwt haar gastheer, tot ze ontdekt dat onder diens gruwelijke uiterlijk een vervloekte droomprins schuilgaat.


Zie daar de kern van de beroemde volksvertelling La belle et la bête, waarmee filmmakers alle kanten op kunnen. Jean Cocteau bewerkte het verhaal in 1946 tot een surrealistische fabel, Disney maakte er in 1991 een zeer succesvolle tekenfilm-musical van. Christophe Gans (Le pacte des loups) verfilmde het sprookje als een zeer gedetailleerd plaatjesboek dat letterlijk aan twee kinderen bij het naar bed gaan wordt voorgelezen: om de zoveel tijd zie je de vertelster de bladzijde omslaan, terwijl de kinderen geconcentreerd blijven luisteren.


In dat plaatjesboek dienen de acteurs als menselijk ornament en spelen digitale toverkunsten de hoofdrol. Léa Seydoux (La vie d'Adèle) moet vooral lieflijk wezen en soms een tikkeltje stoer; Vincent Cassel overtuigt zolang hij zijn monstermasker draagt. Sprookjesromantiek sprankelt er nauwelijks tussen de twee.


Toch is de nieuwe La belle et la bête (hier uitgebracht als Belle en het Beest, en zowel in het Frans als in een Nederlandse nasynchronisatie te zien) niet mislukt. De weldadig uitgevoerde tableaus met geheimzinnige bossen, wonderspiegels, betoverde herten en het boven alles uittorende kasteel zijn duidelijk te pittoresk en te bont om echt te kunnen zijn, maar juist in die kunstmatigheid schuilt de aantrekkingskracht. Wie deze computer-droomwereld niet verdraagt, zal zich in de met dreunende reuzen volgepakte finale al helemaal verslikken.


Maar ook dan valt op dat Gans een gemoedelijke verteltrant kiest die bij zulke fantasy-spektakels helemaal niet vanzelfsprekend is. Zelfs als het er wild en spannend aan toegaat, houdt het orkest op de geluidsband zich in en blijven cameravoering en montage rustig hun werk doen. Een logische keuze: deze La belle et la bête is immers een verhaal dat aan kinderen wordt voorgelezen, vlak voor het slapengaan. Mooi hoe de kalmte en de aandacht die daarbij komen kijken, de hele film in bezit nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden