Belgische verkeerscampagne gaat op lollige toer

De gruwelijke beelden van een meisje dat door de voorruit van een auto vliegt omdat ze geen gordel draagt, blijven de Belgen voortaan bespaard. Volgens de Vlaamse autoriteiten is het schokeffect van dit soort campagnes uitgewerkt en wordt de boodschap van een veilig verkeer straks met 'een schep humor' gebracht, en met een nieuwe held, Ray.

Voorbeeld uit de harde campagne in België die wordt gestopt.

Dat hebben diverse Belgische kranten het afgelopen weekeinde gemeld. De overstap van shockeren naar humor betekent een trendbreuk. Het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid, het BIVV, is de afgelopen jaren groot geworden met 'straffe beelden' van bijvoorbeeld een hardrijder die zijn eigen begrafenis bijwoont.

In een andere reclamespot is een meisje te zien dat het verhaal vertelt van een ander meisje dat verlamd is geraakt door een botsing met iemand die veel te hard reed. Die tijd is voorbij. 'De Vlaming shockeren, dat werkt niet meer. We gooien het stuur om en kiezen voluit voor humor', zegt Tom Garcia, de creatief directeur van het Brusselse reclamebureau Leo Burnett, dat de aanbesteding voor een nieuwe verkeerscampagne won.

Het shockeren lijkt ook niet erg geholpen te hebben. Volgens de Belgische krant De Standaard waren er vorig jaar in België 715 verkeersdoden te betreuren (van wie 400 in Vlaanderen). Dat is relatief veel: in het grotere en drukker bevolkte Nederland vielen vorig jaar 570 dodelijke verkeersslachtoffers.

Zwart jaar

De Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts spreekt van een 'zwart jaar op de Vlaamse wegen' en trekt anderhalve ton uit voor een nieuwe, heel anders getoonzette verkeerscampagne. Volgens de bewindsman ligt bij liefst 94 procent van alle ongevallen de oorzaak bewust of onbewust bij het eigen rijgedrag en moet er dus iets gebeuren.

Weyts krijgt steun van Veilig Verkeer Nederland (VVN), dat nooit geloofd heeft in het schokeffect. 'In Nederland wordt in verkeersveiligheidscampagnes nooit gebruik gemaakt van angstaanjagende of shockerende beelden of boodschappen. Onderzoek wijst uit dat angstaanjagende campagnes vaak het tegenovergestelde effect hebben: mensen betrekken het niet op zichzelf (dat overkomt mij toch niet) of, als het erg gruwelijk is, sluiten ze zich ervoor af', zegt een woordvoerster van VVN.

Voorbeeld uit de harde campagne in België die wordt gestopt. Het schokeffect zou zijn uitgewerkt.

Positieve emoties

Volgens VVN werkt het - in elk geval in Nederland - beter om mensen op positieve emoties aan te spreken, zoals humor of vertedering. Verder is het belangrijk om aan het publiek het gewenste gedrag te communiceren en te helpen om dat gewenste gedrag te gaan vertonen, stelt VVN. Dus niet zeggen dat je telefoon gebruiken in de auto levensgevaarlijk is, maar een alternatief bieden: 'social media doe je op een P'. Ook de bekende Bob-campagne is gericht op hulp en tips geven.

Die Bob-campagne mag de Belgische tegenhanger van VVN blijven doen, voor de rest neemt reclamebureau Leo Burnett het over van het BIVV. In oktober wordt begonnen met een campagne tegen overdreven snelheid. 'Via de klassieke kanalen: de borden langs de weg en vooral via de radio, omdat ons doelpubliek vooral in de wagen zit', meldt creatief directeur Tom Garcia.

Daarna volgen campagnes tegen rijden onder invloed, voor de veiligheidsgordeld, tegen onoplettendheid en bellen achter het stuur. En Bob krijgt volgens Garcia gezelschap van een nieuwe verkeersheld, Ray, die de campagnes zal aankondigen. 'Het wordt een wat flamboyante, coole figuur.'

Voorbeeld uit de harde campagne in België die wordt gestopt. Het schokeffect zou zijn uitgewerkt.

Een campagne van het BIVV

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden