Belgische treinmachinist kan elders meer verdienen en rijdt daarom sloom, hopend dat hij snel wordt ontslagen

Zelf noemt Cedric Grumiaux zijn daden grappend 'Operatie Slak'. Zijn werkgever, de Belgische treinvervoerder NMBS, kan minder lachen om het gedrag van de machinist. Grumiaux liet zijn trein deze week al twee keer opzettelijk met vertraging aankomen. De machinist probeert zo zijn ontslag uit te lokken: Grumiaux kan bij concurrerende bedrijven namelijk veel meer verdienen dan bij NMBS.

Cedric Grumiaux: 'Ik begrijp dat ik een sanctie riskeer. Ze kunnen me in theorie op staande voet ontslaan. U begrijpt dat ik dat niet erg zou vinden.' Foto belga

Deze week deed Grumiaux 37 minuten langer dan normaal over een ritje van Bergen naar Luik, meldt de Belgische omroep VRT. Diezelfde dag vertraagde de machinist een trein van Bergen naar Doornik met een kwartier. Grumiaux hoopt dat Operatie Slak NMBS ertoe beweegt om hem te ontslaan.

Zelf ontslag nemen kan de machinist niet: zijn contract heeft een opzegtermijn van een jaar. NMBS, de Belgische evenknie van de NS, bedingt zo'n termijn omdat het bedrijf de machinisten zelf ook opleidt. 'We willen de vruchten plukken van onze investering', verklaart een NMBS-woordvoerder tegen VRT.

Hoger salaris

Grumiaux wil weg omdat de concurrerende privébedrijven op het Belgische spoor een veel hoger salaris bieden. Andere spoorvervoerders zouden anderhalf tot twee keer meer betalen dan NMBS. De privébedrijven lokken machinisten met een bedrijfswagen, een smartphone en een tankkaart. Dat zijn betere arbeidsvoorwaarden dan NMBS kan bieden.

Tegenover dagblad Het Nieuwsblad zegt Grumiaux dat er in zijn depot wel zeventig machinisten zijn die de overstap willen maken naar een privébedrijf als Lineas, Deutsche Bahn of Europorte. Zelf tekende hij elders al wat voorbarig een contract.

'Onverantwoord'

NMBS is woedend over het geldzuchtige gedrag van de machinist. 'Dat is totaal onverantwoord. Elke daad ten nadele van de reiziger keuren wij helemaal af.' De woordvoerder kan nog niet zeggen of de dwarsliggende werknemer nu inderdaad wordt ontslagen.

Ongeacht de rechtvaardigheid van zijn acties legt Grumiaux wel een probleem bloot bij NMBS. Machinisten zullen blijven vertrekken zolang het spoorbedrijf niet dezelfde arbeidsvoorwaarden biedt als de concurrentie. Naar aanleiding van Operatie Slak onderzoekt NMBS samen met de vakbonden hoe een leegloop kan worden voorkomen

Grumiaux heeft zijn excuses aangeboden aan de reizigers die dankzij hem te laat waren. Dat betekent niet dat de opstandige machinist spijt heeft van zijn slakkengang. Ondanks de commotie is Grumiaux nog steeds uit op zijn vertrek bij NMBS.

'Mijn doel is bereikt', vertelt hij Het Nieuwsblad. 'Ik zal ontvangen worden door het management om over onze situatie te praten. Ik begrijp dat ik een sanctie riskeer. Ze kunnen me in theorie op staande voet ontslaan. U begrijpt dat ik dat niet erg zou vinden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.