Belgische topman houdt mond dicht over Fyra

De oud-topman van de Belgische spoorwegen NMBS weigert voor de parlementaire enquêtecommissie over de geflopte Fyra te verschijnen, schrijft de Belgische krant De Standaard vandaag. Leo Pardon vindt het 'onzinnig om te praten op basis van herinneringen'.

Archiefbeeld: Fyra-treinen bij WatergraafsmeerBeeld anp

Pardon geldt als voormalig NMBS-directeur als een van de hoofdrolspelers in het onderzoek naar het Fyra-debacle. Hij was verantwoordelijk voor de aanbesteding van de treinverbinding en de gunning aan de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Pardon ging in 2007 met pensioen.

Een woordvoerder van de enquêtecommissie wilde niet inhoudelijk reageren op het bericht. De commissie doet geen mededelingen over de totale lijst van veertig betrokkenen die ze als getuige onder ede wil horen. Wel wordt per week bekendgemaakt wie er voor de commissie zal verschijnen. Of Pardon op de lijst staat, wilde de zegsman dus niet zeggen. Commissievoorzitter Madeleine van Toorenburg (CDA) heeft eerder gezegd dat iedereen die is opgeroepen om te getuigen, heeft toegezegd te verschijnen.

Komende weken spreekt de enquêtecommissie ruim tachtig mensen die betrokken zijn geweest bij de Fyra. Nederlanders die zijn opgeroepen moeten verplicht meewerken, maar buitenlanders hoeven dat niet.

De onthutsende route naar het Fyra-debacle

Gisteren zijn de openbare verhoren voor de parlementaire enquête naar het debacle met de Fyra begonnen. Wat weten we al, en op welke vragen moet de enquête nog antwoord geven?

Volkskrantredacteur Sander Heijne woonde gisteren de eerste zitting bij. Lees hier het verslag terug.

Verkeersminister Netelenbos had de hogesnelheidslijn liever aan een Oranje Consortium gegund, maar had de tijdgeest tegen, blijkt bij het begin van de verhoren. Lees hier de reportage: 'Kok scheurde de brief van Netelenbos in stukjes'

Verrassing

Het waren de Belgen die twee jaar geleden als eerste de stekker uit het Fyra-project trokken, schijnbaar tot de complete verrassing van de NS. De splinternieuwe Italiaanse flitstreinen waren enkele maanden eerder op gezag van de Belgische spoorautoriteit van het spoor gehaald. In een NS-werkplaats in Amsterdam werkte een team van Italiaanse en Nederlandse mecaniciens zich sindsdien het schompes om de kinderziektes waaraan de treinen lijden te genezen. De NS hield tot de dag voor de persconferentie van de NMBS vol alle vertrouwen te houden in de Italiaanse treinen.

NMBS-topman Marc Descheemaecker, die het Fyra-dossier van zijn voorganger pardon had geërfd, had daarentegen geen goed woord over voor de Italiaanse flitstreinen en somde uit een inspectierapport tale van mankementen op: de remmen zouden niet zijn berekend op hoge snelheden, de accu's zouden spontaan kunnen ontbranden en iedere monteur van AnsaldoBreda hield er zijn eigen methode van assembleren op na.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden