Belgische stakers kosten beleggers VNU dividend

VNU heeft Libelle en Donald Duck op tijd van de hand gedaan. 'We hebben nooit eerder de advertentiemarkt zo snel en hard zien instorten', zei directievoorzitter Rob van den Bergh woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers....

VNU verkocht vorig jaar zomer voor 1,25 miljard euro het gros van zijn consumentenbladen aan het Finse mediaconcern Sanoma. Dar bespaarde het bedrijf deels de klappen op de advertentiemarkt in de tweede helft van het jaar.

Wel kreeg VNU een tik door de vakbladen die het nog in zijn stal heeft. In Europa haakte een op de vier adverteerders af, in de Verenigde Staten werden 32 procent minder advertentiepagina's verkocht. 'Zeker in Europa gaat die daling in het eerste kwartaal door', verwacht financieel topman Frans Cremers. De divisie droeg 30 procent minder bij aan het operationele resultaat.

De malaise bij de vakbladen werd volledig goedgemaakt door de Amerikaanse marktonderzoeker ACNielsen, die een jaar geleden voor 2,6 miljard euro werd ingelijfd. VNU haalt nu 70 procent van zijn omzet uit marketing- en media-informatie. Hier ziet het bedrijf ruimte voor meer dan de 7 procent omzetgroei die het in 2001 behaalde.

Ondanks verwoede pogingen om de recessiebestendigheid te vergroten, zal VNU ook dit jaar eenvijfde van zijn inkomsten uit advertenties halen. Vorig jaar droegen de adverteerders - via bladen en de Gouden Gids - nog 23 procent bij aan de omzet.

Over de eerste helft van dit jaar is VNU somber. 'De winst per aandeel gaat met dubbele cijfers omlaag', waarschuwt topman Van den Bergh. De economie zit tegen en het positieve effect van de verkochte bladen valt weg. Verder hebben werknemers van de Gouden Gids in België met een staking van vijf weken roet in het eten gegooid. 'Daardoor kunnen we sommige gidsen pas in de tweede helft van 2002 uitbrengen. Dat scheelt inkomsten', zegt Cremers.

De nettowinst bedroeg over heel 2001 ruim 1 miljard euro, op een omzet van 4,8 miljard. Het resultaat werd opgekrikt door verkopen. Op eigen kracht schraapte VNU 15 miljoen euro bij elkaar, tegen 222 miljoen euro in 2000.

Van den Bergh blijft 'kritisch kijken' naar de tijdschriften. Kleine titels met weinig omzet zullen in de etalage worden gezet. 'Denk aan bladen die hooguit 1 á 2 miljoen euro genereren.'

De kredietfaciliteit van 500 miljoen euro die het bedrijf vorig jaar bij 15 banken lospeuterde, is ongebruikt gebleven. Cremers sluit niet uit dat het geld voor overnames zal worden gebruikt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden