Belgisch rekenen: 25.000 + 3.000 = 25.000

Sinds ik deze zomer in Las Vegas met eigen ogen illusionist David Copperfield aan het werk heb gezien, ben ik eerder geneigd te geloven in bewijzen uit het ongerijmde....

Dat spektakelstuk van Guy Verhofstadt heeft natuurlijk wel wat meer voeten in de aarde dan de bleke kunsten van de Amerikaanse goochelaar. Er komen drie regeringen, een taalgrens en een ongeduldig koeriersbedrijf bij kijken. Ze kibbelen nu al bijna twee weken over het verdelen van de overlast van drieduizend extra nachtvluchten op Zaventem (of Bruxelles National, zoals de Franstaligen zeggen).

De Brusselse gewestregering blijft namelijk vasthouden aan de huidige limiet van 25 duizend nachtvluchten: uitbreiding naar 28 duizend stuit op een hardnekkig 'non' van de Franstalige regeringspartijen Ecolo en CDH. De Vlaamse regering wil de extra vluchten juist heel graag, in de hoop dat koeriersbedrijf DHL nieuwe werkgelegenheid creëert op Zaventem. Maar dan moet Brussel wél de lasten delen van de extra geluidshinder.

Het eerste weekend ruzie bleek weinig constructief. De dinsdagmiddag erop kon federaal premier Verhofstadt het parlement niet de beloofde oplossing presenteren. Die avond incasseerde hij een fikse portie 'geluk bij een ongeluk'. Zijn auto sloeg drie keer over de kop, en hij brak twee ribben. Dat verschafte hem en de andere kemphanen enkele dagen adempauze.

Maar afgelopen weekend brak opnieuw de hel los. De Vlaamse socialist Steve Stevaert spuwde zijn gal over de tegenwerking van de Franstalige christen-democraten (CDH) en de groenen (Ecolo). 'De twee heel, heel kleine lilliputterpartijen misbruiken hun macht binnen het Belgische systeem', provoceerde de Limburger.

Arrogantie en chantage, was het antwoord van de aangevallen partijen. Stevaert was voor het gemak vergeten dat zijn eigen SP.A. in de Brusselse deelregering nóg kleiner is dan CDH en Ecolo. 'Zijn uitspraken gooien olie op het vuur', stelde kopstuk Isabelle Durant van Ecolo. 'Dat is gevaarlijk en het wil zeggen dat het moeilijk zal worden om een dialoog aan te gaan.'

Het leek erop dat alle compromispogingen wel móesten stranden. Commentatoren stelden al voor dat de premier de beproefde methode-Verhofstadt van stal moest halen: gooi alle hoofdpijndossiers, inclusief dat van de DHL-nachtvluchten, op een hoop, dan valt er voor iedereen iets te winnen.

En dan komt er na het tweede crisisweekend toch een oplossing uit de bus. Een compromis dat surrealistischer is dan de schilderijen van René Magritte. Bij telling van de nachtvluchten kunnen de 'stille vliegtuigen' in de statistieken worden veronachtzaamd (onder het motto 'wat je niet hoort, hoef je niet mee te tellen').

Het zou dan gaan om zijn drieduizend vliegbewegingen per jaar. Laat dat nou net het aantal vluchten zijn waarmee de capaciteit van Zaventem zou moeten toenemen om DHL in België te houden. 'Dit is wel een heel Belgische oplossing', merkte de presentatrice van het VRT-nieuws droogjes op. Blijken die klagende omwonenden van Zaventem al die tijd wakker te hebben gelegen van een oorverdovende stilte.

Dagblad De Morgen repte prompt van Belgische rekenkunde. 'Het is natuurlijk te gek voor woorden, het stelt zich open tot aanvechting door ieder actiecomité, het is mogelijk technisch niet uitvoerbaar, maar een kniesoor die daar om maalt', aldus politiek hoofdredacteur Yves Desmet van De Morgen. 'Nu afwachten of iedereen het kan verdedigen en tegelijk zijn gezicht in de plooi weet te houden.'

En vooral is het afwachten of de directie van DHL wil meewerken aan dit 'compromis à la Belge'. Het wilde dinsdagmiddag vooralsnog geen belofte doen de meest lawaaierige vliegtuigen te vervangen voor kisten met 'stille' motoren. Dat is de voorwaarde voor de Brusselse deelregering om het voorstel te aanvaarden.

Na alle nachtelijk crisisberaad blijft de pijnlijke vraag waar het allemaal goed voor is. De Belgische politiek heeft zich door een diep dal gewerkt, maar DHL heeft nog altijd de confortabele keuze tussen expansie op Zaventem, of een verplaatsing van zijn distributiecentrum naar Leipzig. Daar zitten ze zo verlegen om de duizenden banen die dat zou opleveren, dat ze er niet zeuren om een lawaaiig vliegtuig meer of minder.

Alle gegoochel met de drieduizend nachtvluchten in de statistieken is dus misschien helemaal voor niks geweest. Als DHL over enige tijd toch besluit zijn duizenden nachtvluchten en duizenden jobs te verplaatsen van België naar Duitsland, zou dat pas echt een grote verdwijntruc zijn. Daar hebben Copperfield en Verhofstadt niet van terug.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden