Nieuws Staking België

België ligt woensdag plat door een nationale staking: weinig treinen, vliegverkeer minstens gehalveerd

België ligt woensdag grotendeels plat: het werk wordt massaal neergelegd uit onvrede over uitblijvende loonsverhogingen. Reizigers zullen daar grote hinder van ondervinden: de helft van de treinen rijdt niet, bussen en trams zullen maar mondjesmaat worden ingezet en het vliegverkeer wordt minstens gehalveerd.

Een leeg station in Brussel tijdens een staking vorig jaar mei. Beeld BELGA

Luchtverkeersleiders leggen hun werk dinsdagavond al om 22.00 neer, en zullen dat pas 24 uur later weer oppakken. Het vliegveld van Charleroi blijft de hele woensdag gesloten, en Zaventem is weliswaar open, maar Brussels Airlines heeft alle vluchten voor woensdag geschrapt. Ook andere maatschappijen snijden in hun vluchtprogramma of wijken uit naar luchthavens over de grens.

Veel gemeentelijke diensten zullen dicht zijn, evenals een groot aantal supermarkten. De post zal lang niet overal worden bezorgd en ook bij de publieke omroep lijkt de stakingsbereidheid groot te zijn – al zullen kijkers daarvan volgens een woordvoerder weinig merken omdat de programma’s gewoon doorgaan.

Loonwet

Belgische vakbonden hebben de staking uitgeroepen nadat het overleg met de sociale partners over de loonwet was stukgelopen. Die wet bepaalt dat de lonen de komende twee jaar maximaal 0,8 procent mogen stijgen. Dat is te weinig, vinden de bonden. De stijging van de salarissen zou volgens hen gelijk moeten lopen met de economische groei, en die bedraagt op dit moment 1,5 procent. Conclusie van de bonden: de loonwet moet op de schop.

‘Dat deze staking de economie heel veel geld kost, dat is het ons waard’, zei Marc Leemans, voorzitter van de vakbondsvereniging ACV afgelopen zondag in het televisieprogramma De Zevende Dag. ‘Deze regering heeft de mensen ook heel veel geld gekost.’

Een betoging van de vakbonden vorig jaar mei in Brussel. Beeld Simon Lenskens

Volgens de statistieken is de koopkracht van Belgen er de afgelopen jaren gemiddeld wel op vooruit gegaan, maar dat betekent niet dat iedereen dat in zijn portemonnee voelt. Zo zijn de prijzen van huisvesting, energie en brandstof harder gestegen dan die van luxe producten, en dat voelen juist de lagere inkomens hard in hun portemonnee.

Dan is er nog het psychologische aspect: mensen kopen niet zo vaak een (relatief goedkoper geworden) duurzame wasmachine, maar worden wel elke maand geconfronteerd met hogere huur- en energieprijzen. Dat draagt bij aan het gevoel dat ze erop achteruit gaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden