Belgen moet je af en toe shockeren

BRUSSEL - Een filmpje van een kind dat door de voorruit knalt. Een postercampagne: 'Kijk mama, zonder gordel.' En nu een Facebookapplicatie, waarmee je roekeloze chauffeurs met hun eigen dood kunt confronteren. De Belgische publiciteitscampagnes voor verkeersveiligheid zijn hard, snoeihard.

Het Belgische Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is het intussen gewend: een paar keer per jaar lanceert het een campagne om het aantal verkeersdoden te beperken, en bijna iedere keer ontstaat er ophef. Een deel van de bevolking is razend enthousiast, een ander deel reageert hoogst verontwaardigd op de confronterende beelden.

'Shockerend? Niet zo shockerend als het aantal fatale ongelukken dat je op maandagochtend in de krant leest', is de vaste repliek van het BIVV, en daar heeft het instituut zeker een punt. In België vielen het afgelopen jaar zo'n 750 verkeersdoden. Dat is weliswaar minder dan vroeger, maar veel meer dan in de omringende landen.

Het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners is in België het dubbele van dat in Nederland. Belgische verkeersslachtoffers blijken bovendien veel vaker dan andere verkeersslachtoffers in Europa alcohol en cannabis in hun bloed te hebben.

Dus moet het BIVV wel af en toe zijn toevlucht nemen tot de shockmethode, en dat in een land waar publiciteitscampagnes doorgaans veel braver en voorzichtiger zijn dan in Nederland; naaktfoto's van kostuummaker Suit Supply, die ook in Nederland enige beroering veroorzaakten, werden in België deels verboden.

Waar het de verkeersveiligheid betreft, gaan Belgen veel verder dan Nederlanders. Berucht zijn de presentaties van spoedarts Luc Beaucourt, die studenten confronteerde met bloederige foto's van verkeersslachtoffers. Regelmatig kwamen studenten kotsend de zaal uit.

Volgens verkeersspecialisten hebben de harde campagnes ook te maken met het algemene verkeersbeleid. Belgen hebben over het algemeen de indruk dat zij toch niet gecontroleerd worden, zegt Jef Van den Bergh, verkeersspecialist en kamerlid van het CD&V. 'Dan zijn campagnes dus broodnodig.'

Zijn voorganger Jos Ansoms, die in 2005 de nationale politiek verliet, zegt het nog krachtiger. 'Dit is een typisch Belgische aanpak. In Nederland wordt de verkeersveiligheid veel planmatiger aangepakt, met het hele jaar door snelheidscontroles. In België verwaarlozen we die dagelijkse controles.'

Aan één Belgische reclamewet beantwoorden de campagnes van het BIVV perfect: ze proberen angstgevoelens op te roepen. 'Het klinkt heel stereotiep', zegt Philip Peeters, marketing manager van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg, 'maar Belgen vermijden onzekerheid en risico's meer dan Nederlanders doen.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden