Beleggers schrikken: omzet van TomTom zakt onder het miljard

De omzet van TomTom zal dit jaar nog verder zakken en voor het eerst sinds 2005 niet boven de 1 miljard euro uitkomen. Wanneer de inkomsten weer gaan stijgen, is nog onduidelijk.

AMSTERDAM - Dat onverwacht sombere vooruitzicht van topman Harold Goddijn bij de presentatie van de jaarcijfers leidde dinsdag tot een tik van geschrokken beleggers. De koers van de vaderlandse technologietrots zakte op de Amsterdamse beurs ruim 5 procent, tot 3,56 euro.


Door de moeilijke consumentenmarkt zakte de omzet van het navigatiebedrijf vorig jaar al met dubbele cijfers (17 procent) tot 1,06 miljard euro. Voor dit jaar wordt nog eens 10 tot 15 procent minder inkomsten verwacht, tot 900 á 950 miljoen euro. Sommige analisten vrezen dat die prognose zelfs nog aan de optimistische kant is, wat de verkoop van de navigatiekastjes betreft.


Goddijn verwachtte twee jaar geleden dat 2011 en 2012 overgangsjaren zouden zijn. Vanaf 2013 zou de omzet weer gaan groeien. 'Het duurt langer dan we hadden gehoopt', erkende hij dinsdag. Dat komt vooral doordat de auto-industrie het door de aanhoudende crisis in Europa zwaar heeft. TomTom verkoopt navigatiesystemen aan autofabrikanten. Dat moet de inkomenstendaling compenseren van de navigatiekastjes, het product waar TomTom groot mee werd. Die kastjes worden minder verkocht, door de crisis en door de concurrentie van navigatie op de mobiele telefoon. Ook verdient TomTom er minder op. Deze markt, de pnd's, krimpt dit jaar nog eens 15 tot 20 procent, voorspelt TomTom. Daardoor schiet het bedrijf er per saldo weinig mee op dat het zijn marktaandeel vorig jaar wist te vergroten.


In de zakelijke dienstverlening, wagenparkbeheer bijv oorbeeld, gaan de zaken volgens Goddijn wel goed. Daar wordt veel groei verwacht, maar de inkomsten leveren nog maar een bescheiden bijdrage aan de omzet.


TomTom boekte vorig jaar wel weer winst: 129 miljoen euro, na 425 miljoen euro verlies in 2011. Ondanks de moeilijkheden is vorig jaar ook veel bereikt, zei Goddijn. Zo is de balans versterkt, is het bedrijf voor het eerst schuldenvrij en is veel technologie vernieuwd. Dat moet leiden tot nieuwe producten en diensten, die sneller dan voorheen op de markt komen. 'Er gebeurt een hoop onder de motorkap dat niet direct tot zichtbare resultaten leidt', aldus de TomTom-topman.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden