Beleggers in rij bij beursgang Altice

In Nederland kent bijna niemand het Luxemburgse kabelbedrijf, maar de vraag naar de aandelen is groter dan het aanbod. Sinds vandaag staat Altice genoteerd in Amsterdam.

De Amsterdamse beurs telt sinds vandaag een nieuw kabelbedrijf met een marktwaarde van 6 miljard euro. De institutionele beleggers waren zo enthousiast over het in Luxemburg gevestigde Altice dat de aandelen tegen de hoogste prijs naar de beurs worden gebracht. Als topman Patrick Drahi om negen uur op de gong slaat, levert de verkoop van zijn persoonlijke aandelenpakket hem ruim 500 miljoen euro op.


Altice is in Nederland een grote onbekende, maar is na Liberty Global de grootste kabelmaatschappij van Europa. Met zijn omvang zal het een plek in de hoofdindex AEX krijgen, waar de Nederlandse kabelaar Ziggo binnenkort uit verdwijnt.


Altice levert wereldwijd zo'n veertien miljoen huishoudens kabeltelevisie, breedbandinternet of mobiele telefonie. In Europa is het groot in Frankrijk, België en Portugal. Verder is het marktleider in Israël .


Het bedrijf werd ruim tien jaar geleden opgericht door de Frans-Israëlische telecomtycoon Patrick Drahi (50). De zoon van Marokkaanse immigranten begon zijn carrière, na een studie aan de prestigieuze Franse École Polytechnique, bij Philips. Hier was hij verantwoordelijk voor kabel- en satelliettelevisie. Maar de multimiljonair vergaarde zijn fortuin onder meer door de verkoop van twee kabelbedrijven die hij in Frankrijk had opgericht en later van het door hem opgerichte Altice.


Drahi verkoopt een deel van zijn aandelen, waardoor hij zijn meerderheidsbelang opgeeft. Jan Maarten Slagter van de Vereniging van Effecten Bezitters (VEB) keurt dat af. 'Een topman kan beter een groot belang houden.' De ruim 1 miljard euro die Altice met de beursgang ophaalt, wil het bedrijf gebruiken om een deel van zijn schulden af te lossen en overnames te doen.


Drahi opereert vooral in de schaduw. Hij geeft bijna nooit interviews en op internet is er weinig over hem te vinden. Maar de bezoekers stonden in de rij toen hij zijn bedrijf onder beleggers wilde promoten.


Altice trok veel aandacht; beleggers bestelden meer aandelen dan er beschikbaar waren. Tot vrijdag konden alleen institutionele beleggers aandelen kopen. Particuliere beleggers kunnen dat vanaf vrijdag.


'Beleggers hebben veel belangstelling voor kabelbedrijven', zegt analist Marc Hesselink van ABN Amro. 'Door de grote vraag naar snelle internetverbindingen groeien ze nog steeds.' Onlangs werd Ziggo verkocht aan het Amerikaanse Liberty Global. Ook het Spaanse kabelbedrijf Ono staat op het punt om naar de beurs te gaan.


Of particuliere beleggers net zoveel belangstelling hebben voor Altice als de grote partijen valt volgens Hesselink nog te bezien. 'Altice is in Nederland een minder bekende naam dan Ziggo en door de verschillende activiteiten in diverse landen is het ook moeilijker te doorgronden.'


Aan Altice kleven ook diverse risico's, zegt het bedrijf in de prospectus. De markt in Frankrijk en Israël raakt verzadigd. Er komen weinig nieuwe abonnees bij, dus om verder te groeien zal het bedrijf vooral abonnees van zijn concurrenten moet afsnoepen, wat tot meer concurrentie en lagere prijzen leidt. Het bedrijf wijst ook op het gevaar van lage economische groei in Europa waardoor consumenten de hand op de knip houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden