Beleggen populair ondanks malaise

Beleggen blijft populair onder Nederlandse huishoudens. Ondanks de tegenvallende resultaten op de beurs belegden in september van het afgelopen jaar 2,3 miljoen huishoudens op eigen houtje, 300 duizend meer dan twee jaar eerder....

Bijna twee miljoen huishoudens beleggen indirect via bijvoorbeeld een beleggingshypotheek. In totaal - gezuiverd voor dubbeltellingen - zijn drie miljoen huishoudens op de beurs actief, 400 duizend meer dan twee jaar eerder.

Het grootste aantal belegt via levensverzekeringen en beleggingsfondsen. Maar ook zijn er weer meer aandelenlease-producten verkocht. In 2001 hadden 534 duizend huishoudens een of meer van deze producten.

Het merendeel (55 procent) van de huishoudens heeft tussen september 2000 en september 2001 verlies op zijn beleggingen geleden. Het verlies bedroeg gemiddeld ruim 10 duizend euro, zo'n 23 duizend gulden. Niet meer dan 18 procent van de ondervraagden zegt winst te hebben gemaakt. Gemiddeld verdienden zij zesduizend gulden. Meer dan een kwart van het totaal aantal beleggers heeft geen idee of ze wel of geen verlies hebben geleden.

Een klein deel van de huishoudens (4 procent) geeft aan dat zij hun beleggingen verkopen als de verliezen oplopen. De rest wacht op betere tijden. De helft van de beleggers gaat er dan ook van uit dat de AEX-index dit jaar met zo'n 16 procent zal stijgen.

Driekwart van de ondervraagden vindt de voedingssector aantrekkelijk voor beleggen. De sectoren ICT en telecommunicatie zijn fors in aanzien gedaald. Nog slechts 16 procent van de beleggers wil in telecom beleggen.

Toch komt het aandeel KPN het meest in particuliere portefeuilles voor, ruim voor Ahold, de nummer twee. Het telecombedrijf stoot daarmee ABN Amro als 'volksaandeel' van de troon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden