Belbedrijven schonden privacy

AMSTERDAM - De vier grote belbedrijven van Nederland hebben jarenlang de wet overtreden met het verzamelen en analyseren van gegevens van mobiel internettende klanten. Tot die conclusie komt het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) na onderzoek. Volgens de toezichthouder hebben KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 hun leven gebeterd.

In mei 2011 ontstond grote ophef nadat de toenmalige directeur van KPN Mobiel tegenover investeerders in Londen had onthuld dat het bedrijf het gebruik van mobiel internet met een omstreden methode controleerde.

Bij deep packet inspection bekijkt een internetaanbieder de inhoud van de datapakketjes die over zijn netwerk heen en weer gaan, in plaats van zich te beperken tot omvang, herkomst en bestemming. Door in de datapakketjes te kijken kan KPN achterhalen hoeveel klanten gebruikmaken van diensten als Skype en Whatsapp, die de gewone, betaalde telefoongesprekken en sms'jes overbodig maken.

KPN speelde met de gedachten om zijn abonnees extra te laten betalen voor dit soort internetdiensten. Die plannen zijn inmiddels van de baan, omdat aanbieders al het internetverkeer neutraal moeten doorgeven.

Het telecombedrijf ontkende destijds dat het naar de inhoud van berichten van zijn klanten had gekeken. Het verklaarde dat het internetverkeer alleen was geanalyseerd om de opmars van diensten als Whatsapp in kaart te brengen.

Het CBP constateert dat KPN en zijn concurrenten de Wet bescherming persoonsgegevens en de Telecommunicatiewet hebben geschonden. Niet omdat ze deep packet inspection toepasten. Dat is onder strikte regels toegestaan, om het netwerk te verbeteren, storingen te verhelpen en vast te stellen wanneer prepaidklanten via websites hun tegoed opwaarderen.

De providers overtraden volgens het college de wet omdat ze gegevens te lang bewaarden, niet of niet snel genoeg anonimiseerden, te gedetailleerde data verzamelden en verzuimden hun klanten te informeren over hun analysemethoden.

Het CBP zegt dat Vodafone, T-Mobile en Tele2 nog niet alle regels naleven. KPN doet dat wel en is blij met het rapport. 'Het bevestigt dat wij niet onrechtmatig naar de inhoud van de communicatie van onze klanten hebben gekeken. Destijds werd helaas die indruk wel gewekt', reageert Joost Farwerck, lid van de raad van bestuur.

KPN analyseert nog steeds het internetverkeer, maar op anonieme basis, 'om de kwaliteit van onze netwerken op peil te houden'. Tele2 zegt de kritiek van het CBP niet te delen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden