Belastingen maken dranken flink duurder

Niet-alcoholische dranken zoals mineraalwater, fris en vruchten- en groentesappen zijn de afgelopen vijf jaar gemiddeld ruim 17 procent duurder geworden. De prijs van alcoholische dranken steeg met bijna 10 procent sinds begin 2011. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Valk Versmark Foto anp

De prijs van flessenwater steeg sinds 2011 met ruim een derde, blijkt uit cijfers van het CBS. Voor frisdrank rekent de consument bijna een kwart meer af dan vijf jaar geleden. Deze prijsstijgingen zijn relatief groot. Gemiddeld werden alle bestedingen over dezelfde periode 'slechts' 7,5 procent duurder. Ook de prijs van alcoholische dranken steeg minder hard dan die van frisdrank en mineraalwater.

De verklaring ligt deels bij de verhoging van de verbruiksbelasting. Sinds januari 2016 bedraagt die per literfles Chaudfontaine of Fanta 8,83 eurocent. In 2011 was dat nog 4,13 cent per liter water en 5,5 cent per liter frisdrank.

'Maar de belastingverhoging is niet de enige reden voor de prijsstijging', zegt een woordvoerder van Spa Nederland. Uit de CBS-cijfers blijkt dat de hogere prijs voor meer dan de helft komt door reguliere prijsverhogingen door de supermarkt of de producent. In 2013 was die stijging met 8,3 procent het sterkst, zegt het CBS. Dat is ongeveer 7 cent op een literfles Spa Blauw bij de Albert Heijn.

'De watermarkt zit in de lift. Dat zie je aan het waterschap in de supermarkt dat steeds groter wordt, en mogelijk ook in de prijs', verklaart Spa Nederland. 'Daarnaast is de afvalbeheersbijdrage omhoog gegaan en is Spa overgestapt op een ander formaat fles.' De Consumentenbond hekelde in 2012 de prijsstijging die destijds gepaard ging met de overstap van de 1,5 liter fles naar de 1 liter fles. Het was volgens de consumentenorganisatie een verkapte kostenverhoging om te compenseren voor de stijgende grondstofprijzen.

De prijs van een pak ijsthee of een fles cola steeg los van de belasting nog harder, met bijna een vijfde ten opzichte van 2011. 'Wij verhogen elke jaar de prijs van onze producten aan de hand van inflatie en grondstoffenprijzen. Hoeveel dat afgelopen jaren was kunnen we niet zeggen vanwege onze onderhandelingspositie', zegt een woordvoerder van Coca-Cola Nederland. 'Maar uiteindelijk bepalen de supermarkten de prijs.'

Internationaal gezien is de prijsstijging van frisdrank en water in Nederland opmerkelijk. In de rest van de eurozone was de gemiddelde stijging ruim twee keer zo laag. Alleen in Finland werden de dranken nog sneller duurder. 'Dat heeft vooral te maken met de hogere belasting sinds dit jaar', zegt Spa. 'In België kennen ze helemaal geen belasting op water.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.