nieuws

Belarussische vliegtuigen mogen niet meer vliegen, landen of opstijgen in de Europese Unie

Vliegtuigen van Belarussische maatschappijen zijn vanaf zaterdag niet langer welkom in de Europese Unie. De EU-landen, die Belarus zo willen straffen voor de gedwongen landing van een Ryanair-vlucht met een dissident aan boord, hebben dit vrijdag in gang gezet. De internationale luchtvaartorganisatie IATA is er niet blij mee.

Reizigers in de luchthaven van Minsk, Belarus, leveren hun tickets in nadat het vliegverbod bekend werd gemaakt. Beeld AP
Reizigers in de luchthaven van Minsk, Belarus, leveren hun tickets in nadat het vliegverbod bekend werd gemaakt.Beeld AP

Staatsluchtvaartmaatschappij Belavia mag met ingang van zaterdag niet meer door het luchtruim van de EU vliegen en er niet meer landen of opstijgen. Dat geldt ook voor andere Belarussische vliegtuigen. De EU-leiders spraken vorige week op hun top in Brussel al af zo’n verbod snel in te voeren.

Op aandringen van onder andere Nederland komen er ook economische sancties om Belarussische staatsbedrijven te treffen. Maar die laten nog even op zich wachten.

De EU is woedend over de arrestatie van journalist Raman Pratasevitsj en zijn vriendin. Zij vlogen met Ryanair over Belarus naar Litouwen, maar werden door Belarus gedwongen in Minsk te landen.

Gescheiden

De internationale luchtvaartorganisatie IATA hekelt de nieuwe Europese maatregel. Volgens de organisatie dienen politiek en luchtvaart gescheiden te blijven. Daarom was de IATA onlangs ook fel tegenstander van de gedwongen landing van een Ryanair-toestel in Belarus, waarbij een dissident en diens vriendin werden opgepakt.

‘Veiligheid in de luchtvaart mag nooit gepolitiseerd worden’, vindt IATA-topman Willie Walsh. Dat geldt volgens hem niet alleen voor het incident met het Ryanair-toestel waarop Europa reageert. Ook het verbieden van Europese vliegtuigen om door Belarus te vliegen is volgens hem ‘een politisering van de luchtvaartveiligheid’. Walsh vindt dat de Europese luchtvaartautoriteit EASA de maatregel moet intrekken.

In plaats daarvan zouden de autoriteiten luchtvaartmaatschappijen in staat moeten stellen ‘de veiligheid te beheren zoals ze dat elke dag doen’. Sommige maatschappijen kozen er onlangs nog voor om het Belarussische luchtruim te blijven gebruiken. De IATA steunde hun beslissing.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden