Belangstelling voor Spotify trekt muziekindustrie uit dal

AMSTERDAM - De muziekindustrie steekt voorzichtig de vlag uit. Voor het eerst in twaalf jaar zijn de muziekverkopen in Nederland gestegen, vooral dankzij de toegenomen belangstelling voor diensten als Spotify. De inkomsten in het eerste halfjaar namen toe met 1,9 procent, tot 58,1 miljoen euro.


Aan het begin van de eeuw verdienden platenmaatschappijen nog meer dan 500 miljoen euro aan cd's.


De NVPI, de brancheorganisatie van de muziekindustrie, is vooral verheugd over de groei van de omzet uit internetjukeboxen als Spotify en Deezer, waarbij abonnees voor nog geen 10 euro per maand onbeperkt muziek kunnen beluisteren uit een catalogus met miljoenen liedjes. De inkomsten van deze 'streamingdiensten' is meer dan verdubbeld - van 6,8 miljoen een jaar terug naar 15,7 miljoen in de eerste zes maanden van 2013.


'De consument heeft deze aanbieders duidelijk omarmd', reageert Kees van der Hoeven, topman van Universal Music, een van de grootste platenmaatschappijen, en voorzitter van de NVPI. De opbrengst uit downloads daalde licht, van 8,4 miljoen naar 8,3 miljoen euro. De verkoop van cd's en vinylplaten daalde opnieuw drastisch, van 41,8 miljoen naar 34,1 miljoen. Meer dan 40 procent van de omzet komt nu uit digitale kanalen.


Cd's en vinyl-lp's blijven van groot belang, stelt Van der Hoeven. 'We zijn daarom blij met de doorstart van Free Record Shop.' De grootste keten van platenwinkels ging in mei failliet.


Op de jongste cijfers van de NVPI valt volgens marktkenners wel iets af te dingen. De stijgende omzet uit streamingdiensten is onder meer te danken aan KPN, dat de toegang tot Spotify bundelt met de duurdere abonnementen voor breedbandinternet. Spotify en zijn concurrenten verkopen hun online-jukeboxen nog met verlies.


'Het is onzeker hoe lang ze dat volhouden. De lage prijs is heel belangrijk voor de consument. Het is onduidelijk wat die doet als de abonnementsprijzen omhoog gaan', erkent Paul Solleveld, directeur van de NVPI.


De brancheclub hanteert voor het vaststellen van de halfjaarcijfers een nieuwe rekenmethode. 'We gaan uit van de omzetten die de platenmaatschappijen rapporteren, in plaats van de bestedingen door de consument', aldus Solleveld. 'Daardoor weten we beter wat de inkomsten uit de internetmuziekdiensten zijn.' Voor de jaaromzet zullen wel weer de aankopen aan kassa worden gebruikt.


Over heel 2012 werd in Nederland 189 miljoen euro verdiend aan muziek. Solleveld verwacht dit jaar weer rond de 200 miljoen uit te komen.


De platenmaatschappijen boeken het grootste deel van hun omzet - meer dan tweederde - in de tweede helft van het jaar, zeker rond de feestdagen als Sinterklaas en Kerstmis. Solleveld weet niet of de stijging van de omzet te danken is aan een paar hits. 'In theorie zou een enkele artiest het verschil kunnen maken.' Solleveld ziet de eerste omzetstijging in twaalf jaar als 'een zwaluw. Of het een goede zomer wordt, moet nog blijken. Toch is het gevoel in de branche dat de groei gaat doorzetten.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden