Belangrijkste les: met Oor kan meer

Popfotograaf Anton Corbijn (1955) uitte vorig jaar bij een prijsuitreiking forse kritiek op muziekblad Oor. Het blad nodigde hem daarop uit om als guest-editor het kerstnummer te maken....

- Wat schortte er aan Oor?

'Mijn kritiek betrof alle bladen die met celebrity werken. Ze worden te gemakkelijk in elkaar gezet - altijd een babe op de cover. Dat valt bij Oor mee, maar het blad lijdt wel aan een oninspirerend ontwerp. Visueel is het voorspelbaar, totaal niet stimulerend. De verhouding tussen tekst en beeld is volstrekt scheef. Er is ook geen art-director die fotografen stuurt.'

- Dat namen je oude vrienden je zeker wel in dank af?

'Ik richtte mijn pijlen op Oor omdat ik daarom geef. Ik ben er op mijn negentiende begonnen. Ik wist niet dat de Oor-mensen bij die prijsuitreiking aanwezig waren. We hebben er veel over gesproken, en daar volgde deze uitnodiging uit. Nu pas zie ik hoe moeilijk het is om Oor te maken. Nederland is een kleine markt en dus krijg je weinig exclusiefs. Artiesten maken alleen even tijd bij een nieuwe plaat of een optreden. Buiten dat schema wordt het moeilijk. Oor is het beste Nederlandse popblad, maar in de kiosk moet het wel concurreren met de veel betere buitenlandse bladen.'

- Wat is de belangrijkste les die Oor geleerd moet hebben?

'Dat er meer kan binnen hetzelfde stramien. Er werd mij aangeboden ander papier te nemen, en dat soort dingen, maar ik wilde niets hebben dat meer geld zou kosten. Ik ben zelfs onder het budget gebleven.'

- Dat zal uitgever de Telegraaf Tijdschriftengroep graag horen, dat het ook voor minder kan.

'Het komt ook doordat ik wat gratis bijdragen heb kunnen krijgen. Ik ken bepaalde mensen en had dus makkelijk toegang. Brian Eno en Rem Koolhaas, Bono en Beefheart, Björk, die eigenlijk geen interviews meer wilde, Thom Yorke - ze werkten allemaal mee.'

- Je optreden was eenmalig. Dus de volgende Oor is weer net zo grijs als anders?

'Saai en grijs is Oor niet. Ze hebben het lef gehad mij deze ruimte te geven; dat vind ik volwassen en creatief. Ik denk dat ze zich nu beraden of ze iets zullen overnemen. Verandert er niets - it's up to them.'

- Het thema is Oorlog aan cliché...

'Vanwege de woordspeling met Oorlog, en vanwege 11 september. Ik wou een accent leggen op de oorlog waarin we verkeren. En het cliché doorbreken van de muzikant die alleen maar met entertainment bezig is. Ik wilde bewust breder gaan, iets educatiefs maken.'

- Dat hebben de jongeren van nu nodig?

'Ik weet niet wie de Oor-lezers zijn - ik heb hem voor mezelf gemaakt. Er is me ooit verteld dat het voornamelijk headbangers zijn. Die vinden misschien alleen het stuk met Ellen ten Damme leuk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden