Bekrassen melkpoeder remedie tegen doorverkoop

Supermarkten bekrassen dozen melkpoeder als wapen tegen grootschalige opkoping voor verzending naar China. Tussenhandelaren laten de pakken staan omdat ze bang zijn dat de klanten in China de beschreven pakken niet vertrouwen.

Ook de Etos neemt maatregelen tegen de massale inkoop van Nutrilon-blikken. Daar mogen consumenten maximaal 2 stuks kopen. Sommige filialen verkopen alleen na een bepaald tijdstip pakken aan de opkopers. Foto ANP

Pakken melkpoeder zijn dubbel zo veel waard in China omdat ouders daar - na enkele schandalen met babymelk - alleen nog poeder uit Nederland en Nieuw-Zeeland vertrouwen. Sinds enige tijd worden de pakken professioneel opgekocht in winkels door Chinezen, maar ook door andere groepen die geld proberen te verdienen aan de zwendel. Het probleem van de massale opkoop is dat er weinig bussen poeder meer overblijven voor de Nederlandse markt en supermarktklanten vaak maar één of twee dozen per keer mogen meenemen.

De Deka-supermarkt bevestigt de pakken te bekrassen tegen het massale opkopen, maar wil niet zeggen in hoeveel filialen dat gebeurt. Sinds de pakken worden bekrast met zwarte viltstift, met bijvoorbeeld de prijs erop in het Nederlands, worden er fors minder pakken verkocht. Het vertrouwen van Chinezen in babyvoeding is precair en ze vragen zich af of er iets mis is met het pak. Hierom laten tussenhandelaren de bekraste pakken uit voorzorg in het schap staan.

De Nederlandse consumenten lijken er niet zo mee te zitten, stelt het bedrijf. De mensen die vragen over de krassen hebben, wordt bij de kassa uitgelegd waarom hun verpakking er zo verfomfaaid uitziet. Deka overweegt andere mogelijkheden, zoals het plakken van stickers of het verkopen van de pakken melkpoeder vanachter een servicebalie.

Liever niet

Een woordvoerster van Nutricia, de producent van Nutrilon babymelk, zegt dat de bewuste methode op veel meer plekken in het land wordt toegepast. Toch heeft het bedrijf liever dat winkeliers de pakken verkopen vanachter een servicebalie, als dat enigszins mogelijk is. 'We hebben liever niet dat de pakken worden bekrast.' Verder is een echte oplossing nog niet in zicht, volgens Nutricia. Het bedrijf kan de grote vraag nog altijd niet aan.

Winkeliers hebben intussen ook steeds meer last van agressieve klanten die meerdere blikken Nutrilon willen kopen voor de doorverkoop. Ze weigeren zich aan de regels te houden en eisen dat ze toch meer dan de vaak maximaal gestelde twee pakken mogen kopen. 'Wij ontvangen die signalen ook. We zijn erover in gesprek met de politie', zegt Nutricia. De woordvoerster kan niet zeggen over welke maatregelen er wordt gesproken om het probleem aan te pakken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.