Beklemmend debuut

'Als ik schrijf doe ik alsof niemand het ooit zal zien. Dan pas ben ik zo eerlijk en open als ik kan zijn.'

Scenarioschrijfster en regisseuse Andrea Arnold doet in de Volkskrant haar werkwijze uit de doeken.

Beklemmende debuutfilm van de voormalige tv-presentatrice Arnold over Jackie, die de stad in de gaten houdt met een hele batterij bewakingscamera's. Zij vervult haar dagelijkse taak met stuurse toewijding. Onverstoorbaar houdt ze een muur monitoren in de gaten die beelden laten zien, geregistreerd door de talloze veiligheidscamera's in Glasgow. De dagen sluipen voorbij, we leren Jackie maar moeizaam beter kennen en beginnen al onrustig op onze stoel te draaien, als zij plotseling een beeld stil zet. Daarop is een man te zien die haar doet besluiten haar plek te verlaten en hem te volgen, tot in de troosteloze flats aan de Red Road. Met sfeerrijke beelden en dito muziek maakt Arnold een wereld van eenzaamheid en stil verdriet voelbaar. Drie jaar later overtrof ze haar debuut met het subtiele drama Fish Tank.


Red Road (Andrea Arnold, 2006)


Nederland 2, 0.25-2.10 uur.


Kick-Ass

(Matthew Vaughn, 2010) De superhelden in Kick-Ass zijn weinig bovenmenselijke doch zwaarbewapende figuren met een zwak voor stripverhalen. Dat levert superieure, over-the-top gewelddadige kolder op, die op zijn best doet denken aan het werk van Quentin Tarantino. 'With no power, becomes no responsibility', knipoogt het hoofdpersonage naar het verantwoordelijke ideaal van collega Spider-Man. Kick-Ass bestaat van begin tot eind uit puur superhelden-nihilisme. Een vervolg (subtitel: Balls to the Wall) is in de maak.


RTL5, 22.10-0.40 uur.


La Piscine

(Jacques Deray, 1969) Erg enthousiasmerend waren de recensies niet, toen La Piscine veertig jaar geleden in de Nederlandse bioscopen verscheen. 'Een loom maar onderhoudend schouwspel', oordeelde de Volkskrant. 'Een nogal naar en onbevredigend verhaal', stond er in Trouw. En toch groeide de film van Jacques Deray, in zijn thuisland bekend als 'de Franse Hitchcock', uit tot een klassieker. De sterke punten van de zwoele, trage thriller uit 1969 worden al in de eerste beelden duidelijk: een jonge, knappe Alain Delon verleidt een even jonge, stralende Romy Schneider tot een stoeipartij bij het zwembad. De riante villa in de buurt van Saint-Tropez is het perfecte decor voor een verhaal vol onderhuidse spanning. La Piscine dankt zijn status vooral aan het charisma van de hoofdrolspelers. De aantrekkingskracht tussen Delon en Schneider, voormalige geliefden, is overduidelijk, en de regie van Deray lijkt er vooral op gericht zijn sterren zo melancholiek en tragisch mogelijk te laten schitteren. De plot is bijzaak, woorden zijn schaars; alles draait om de gekwelde blik van Delon en de smekende ogen van Schneider. Dat werkt nog altijd.


Canvas, 23.40-1.40 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden