Beheerste gekte

Het Duitse model Jennifer Hof won vorig jaar het derde seizoen van Germany’s Next Topmodel en kreeg van hoofdsponsor Volkswagen een witte Scirocco cadeau....

Het leert ook dat de Scirocco een echte mannenauto is. Op reclamefoto’s van auto’s staan namelijk nooit de mensen die je er in de praktijk in aantreft. In Porsches zitten aantrekkelijke dertigers, terwijl de auto’s in de realiteit pas te betalen zijn door uitgekochte bankdirecteuren van 50-plus. In auto’s die bedoeld zijn voor bejaarden, zitten op de foto shopperige twintigermeisjes en in gezinsauto’s zitten zogenaamd vrolijke gezinnen met altijd een lief hondje. Kijk op de zaterdagse parkeerplaats bij Leen Bakker om te constateren dat dat een reclameleugentje is. De warme woestijnwind van Volkswagen trekt in werkelijkheid uitsluitend de aandacht van jonge mannen in de kleinere BMW’s, in Golfjes met rare uitlaten en oudere Audi’s. Renaultrijders zien ‘m niet, Fiat-bezitters geloven het wel, Toyotabestuurders zijn vol aandacht voor hun eigen voertuig. Maar de bestuurders van de genoemde jongensauto’s verrekken hun nek, rijden blokjes om, gaan achter, naast en voor een nieuwe Scirocco rijden, maken foto’s en steken duimen in de lucht.

Goed, hij valt op, je kunt het lage, brede, bewust booskijkende uiterlijk geslaagd noemen, en het is bepaald weer eens wat anders dan de zoveelste Golf; het model waarvan de nieuweling is afgeleid. 40-plussers kenden de naam al. Hij kwam voor het eerst in 1974 in de showroom. Ontworpen door Giorgetto Giugiaro en een opnieuw getekende variant daarop werd in 1982 gepresenteerd.

Is het een sportauto om warm van te worden? Ja, want het uiterlijk deugt, de kleuren zijn goed en de stoelen zitten als beton. Het dashboard daarentegen is heel erg Volkswagen: degelijk, functioneel, en overzichtelijk; de woorden passie, emotie en humor zijn duidelijk niet uitgevonden in Wolfsburg. En dat is jammer voor een sportauto die het vooral moet hebben van uitstraling, en dus emotie. Daarin stelt de auto teleur.

De testauto had een 160 pk TSI-motor: dezelfde die in de Golf doodstil zijn werk doet, maar in de woestijnwind expres luidruchtig meedoet. Hij is sterk, trekt zonder mankeren op uit de tweede versnelling, maar gillend gek wil het niet worden. De Scirocco blijft netjes, gereguleerd, beheerst. Het is net alsof-ie te veel van het degelijke Golf-dna heeft gesnoept. Maar topmodellen erin? Echt niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.