'Begin je te klein, dan ben je de aandacht kwijt'

Een minicollege sounddesign voor catwalkshows van Salvador Breed bij aanvang van de Parijse modeweek.

Salvador Breed. Beeld null
Salvador Breed.

'Muziek bij een catwalkshow dient één doel: het concept van de show versterken, en het publiek op de best mogelijke manier de getoonde collectie laten ervaren. Dat is helaas geen vanzelfsprekendheid. Ik heb shows gezien waarbij de muziek niets doet voor de collectie, en erger: muziek die afleidt van de kleding. Het kan zijn dat de ontwerper zo visueel is ingesteld dat zijn of haar muzikale visie niet direct naar voren komt. Dan moet je als dj of sounddesigner extra je best doen om erachter te komen: wat wil de ontwerper overbrengen met zijn collectie? In welke sfeer wil hij zijn publiek brengen? Dóórvragen en verschillende dingen proberen, tot je samen tot de kern van het werk komt.

'Mijn werk begint met het grasduinen in mijn muziekarchief. Van klassiek tot jazz tot pop tot puur elektronisch, mijn collectie en smaak is heel breed. Al die fragmenten zet ik in een bestand, en daarvan maak ik een collage, afgestemd op de lengte van de show. Soms werkt een fragment dat ik heb gevonden niet goed genoeg. Dan ga ik zelf componeren. Soms ga ik naar buiten, neem klanken op, zet ze in de computer en daarna onder de toetsen.

'In die eerste fase maak ik al een spanningsboog. Maar die verandert tot de dag van de show. Omdat de ontwerper de line-up van de kleding verandert, en de aandacht dus net op andere momenten komt te liggen. Of omdat de choreograaf, die bepaalt welke afstand de modellen moeten lopen in welke tijd, iets aanpast. Akoestiek van de ruimte waar de show wordt gehouden: ook heel bepalend. De laatste show van Iris van Herpen was in l'Oratoire du Louvre, een kerkgebouw met een galm van 11 seconden. Daar moet je in je compositie rekening mee houden.

Salvador Breed

Salvador Breed (32) is dj, producer en sounddesigner. Behalve muziek en geluid voor onder meer ontwerpster Iris van Herpen en Chanel componeert hij ook voor films en commercials.

Een gemiddelde modeshow duurt tussen de zeven en vijftien minuten. Elke twee, drie minuten moet de muziek van kleur wisselen, want de spanningsboog van het publiek is kort. Een vaste opbouw bestaat in mijn ogen niet. Soms gaat het crescendo, komt er steeds meer energie in de show. Soms grijp je vlak voor het einde terug naar het begin. De finale moet een 'loslaatmoment' zijn, waarin je de hele collectie nog een keer op het podium ziet.

Een gouden regel voor het begin is er wel: je moet je publiek meteen pakken. Een fashionweek in Parijs: dat is van de ene show naar de andere rennen, veel afleiding en gedoe en geklets bij binnenkomst van de zaal. Begin je te klein, dan ben je de aandacht kwijt. Je moet ze 'in het nu' laten zijn. Ik ben wel eens begonnen met 20 seconden lang zware bastonen. De zaal trilde ervan. Het was voor het publiek een fysieke ervaring: wat gebeurt hier nou?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden