Beethoven 'n Roses

Dancebroertjes David en Stephen Dewaele trekken al achttien jaar volle zalen. Morgen staan ze op het festival Bungalup. V vroeg naar het recept voor succes.

De Belgische broers Stephen en David Dewaele maken met hun electrohouseband Soulwax en dj-act 2ManyDJ's inmiddels achttien jaar deel uit van de internationale muziekscene. Vijf jaar geleden brachten ze hun laatste album uit. Toch blijven de clubavonden waar ze optreden steevast uitverkopen en staan ze morgen als hoofdact op het bungalowfestival Bungalup in Zeewolde. Vijf wijze lessen.


Creëer een hechte schare fans. 'Stephen en ik hebben onze hechte fanbase te danken aan de complete clubavonden die we al jarenlang neerzetten. Aanvankelijk deden we dit zelf, door aan het begin van de avond op te treden metSoulwaxen daarna tot diep in de nacht als2ManyDJ's platen te draaien. Later deden we dat met bevriende artiesten als de electropop band Hot Chip en de Canadese dj Tiga. Het is organisch ontstaan, maar de formule werkt.


Marketingtechnisch gezien is de combinatie van een rockband en een dj-act als 2ManyDJ'smoeilijk te rijmen, ook al liggen de twee dichter bij elkaar dan je waarschijnlijk aanvankelijk denkt. Soulwax heeft veel elektronische invloeden en als 2ManyDJ's draaien en mixen we vrijwel alle muziekgenres, van Beethoven tot Guns 'n Roses.


We hebben altijd alles op gevoel gedaan en dat heeft ertoe geleid dat de mensen die het snappen en het goed vinden, blijven komen. De platenverkoop is tegenwoordig minimaal, maar clubavonden verkopen nog steeds uit. Het is eigenlijk bizar. Stephen en ik zitten in een luxepositie. We draaien in het weekend om geld te verdienen en kunnen daarnaast de debielste projecten doen. Voor ons online radiostation Radio Soulwax (www.radiosoulwax.com) hebben we onze hele platencollectie van vijftigduizend platen gedigitaliseerd en online gezet zodat iedereen ernaar kan luisteren. Dat duurde 2,5 jaar. Het is zot, maar we doen het omdat het kan. De meeste voldoening halen we uit het maken en delen van eigen werk. Dj'en is natuurlijk de max, zeker als een zaal van twintigduizend man met zijn handen in de lucht staat, maar dat geeft vooral snelle bevrediging. Je kunt het vergelijken met fast food en een voedzame maaltijd.'


Maak gebruik van het ecosysteem waar je onderdeel van uitmaakt. 'Wij zijn een redelijk grote naam, daarom krijgen we veel dingen toegestuurd. Dat checken we allemaal, ook al zitten er vaak maar een of twee dingen bij die goed zijn.


Het is soms demotiverend, maar we blijven het doen. Ook om bij te blijven. Wanneer een plaat goed is, delen we die met alle dj's in onze vriendengroep zoals Tiga en Erol (Alkan, red.) en vice versa. Wat we wel merken, is dat de muziekindustrie steeds meer op de mode-industrie begint te lijken. Wat je in de winter goed vindt, moet je eigenlijk per definitie in de zomer slecht vinden. Vanaf het moment dat een plaat uit is, is hij voor veel mensen al dood. Ook de ratio tussen kwaliteit en kwantiteit ligt voor mijn gevoel anders dan vroeger. De productiekosten zijn tegenwoordig zo laag, dat alle middelmatige muziek ook wordt uitgebracht.'


Leer van je vader. 'Ik weet niet precies waar onze muziekobsessie en brede smaak vandaan komt. Misschien bij onze vader. Dat is iets psychologisch, denk ik. Wanneer je opgroeit in een slagershuis, word je zelf vaak ook slager. Onze vader (In België bekend als Zaki) werkte bij de radio en draaide thuis altijd muziek. Hij luisterde echt alles, van Grace Jones tot Motörhead, van de B52's tot Led Zeppelin. Alles, maar wel goed. Ik bedoel, uiteindelijk is de zoon van Johan Cruijff ook gaan voetballen en is de zoon van Eddie Merckx ook wielrenner geworden.'


Investeer in nieuw talent. 'Achter de naam Ego Troopers zitten Mozes Mosuse en Oliver Geerts. De een is 16, de ander 18. Toen ze in 2010 debuteerden op ons kerstfeest Soulwaxmas waren ze nog minderjarig. We proberen ze op weg te helpen door ze wegwijs te maken in de dancewereld en ze te introduceren bij dj's in onze vriendenkring, maar ook door ze met rare, analoge synthesizers de deur uit te sturen en gewoon te zeggen 'speel daar maar eens mee'.


Ik herken hun muziekobsessie, het is dezelfde als die van Stephen en mij: wij doken vroeger nekdiep in het oeuvre van een artiest, kochten alle platen en gingen naar optredens. Zij checken op een dag tachtig nieuwe tracks op internet en pluizen een nieuw, Frans platenlabeltje volledig uit. Ik denk dat dat de hedendaagse equivalent is van wat wij vroeger deden.'


Onderscheid je. 'Wat wij van de Nederlandse dj's vinden? Op nationaal niveau heeft Nederland goede dj's. Het Amsterdamse Parra Soundsystem bijvoorbeeld. Wereldwijd, de Dirty Dutch scene met Chuckie en Gregor Salto en dat soort housemuziek, dat is niet ons ding. Maar ze drukken wel hun stempel op de dancemuziek. Tiësto is zo'n fenomeen, dat is bijna zot.


Qua bands denk ik dat ze in Nederland, maar soms ook in Duitsland en België, teveel andere groepen nadoen. De bands die nu in Nederland bekend zijn, daar heb je er zeven van in Engeland en tien in Amerika. Daar breek je geen potten mee. Het grappige is, dat op internationaal niveau de Nederlandse dj's juist weer gekopieerd worden. Maar er komen wel degelijk unieke dingen uit Nederland. Kai Hugo als dj Palmbomen bijvoorbeeld, hij staat ook op Bungalup. Wat hij doet, is indrukwekkender dan wat er tegenwoordig allemaal uit België komt.'


Op dit moment zijn de heren van Soulwax bezig met een langverwacht nieuw album. Hun laatste album, hiernaast afgebeeld, dateert uit 2005. Het album is een geremixte versie van het in 2004 verschenen Any minute now. Het album kreeg de titel Nite versions, een verwijzing naar de 12inch-platen met remixen die Duran Duran in de jaren tachtig uitbracht onder de noemer 'night versions'.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden