Beeldende kunst Keith Edmier **

Edmier zwalkt van hot naar her.

Solotentoonstelling


De Hallen Haarlem, t/m 26/5. dehallenhaarlem.nl


Het gebeurt zo nu en dan. Succesvolle reclamegoeroe, zakenman, special-effectontwerper loopt tegen de grenzen van zijn vakgebied op, neemt ontslag en begint een carrière als kunstenaar. De Amerikaanse Jeff Koons (voormalig beurshandelaar) deed het. En werd wereldberoemd. De eveneens Amerikaanse Keith Edmier (voormalig special effectontwerper in Hollywood) deed het. Hij heeft nu een solotentoonstelling in de Haarlemse Hallen, met vooral werken uit Nederlandse, particuliere collecties.


De vraag is: is Edmier, de vroegere assistent van Jeff, de nieuwe Koons? Beiden maken gigantische beelden in ongebruikelijke materialen als hoogglanzend gespoten roestvrij staal (Koons) of siliconen (Edmier). Beiden houden van effectbejag en van alledaagse onderwerpen.


Maar terwijl Koons kinderballon-figuren of zichzelf neukend met zijn toenmalige echtgenote Cicciolina opblaast tot standbeelden van reuzenproporties en zo banaliteit heilig verklaart, speelt Edmier een geraffineerder spel. Hij mengt het leven van mensen uit zijn persoonlijke omgeving - zijn opa's, zijn moeder, zijn jeugdliefde Jill - met gebeurtenissen uit de wereldgeschiedenis. Hij hijst zijn opa's in stijf militair ornaat als oorlogshelden op een voetstuk, trekt zijn zwangere moeder Beverly het mantelpakje aan van de vrouw der vrouwen Jackie Kennedy en geeft jeugdliefde Jill het geile kapsel van filmster Farrah Fawcett. Zo verheft hij gewone mensen uit hun schijnwerploze bestaan, terwijl hij tot onaantastbare sterren verheven mensen hun alledaagse proporties teruggeeft.


Superonderwerp.


Alleen jammer dat het vaak niet werkt. Omdat de keuze van het onderwerp al te particulier is, zoals Edmiers bewondering voor de hier volslagen onbekende stuntman Evel Knievel. Omdat hij niet, zoals Koons, meester is in het verleiden en het spel met schaal en materiaal tot in de finesses beheerst, waardoor een beeld even absurdistisch als onontkoombaar wordt. Edmier zwalkt van hot naar her. Hij wil alle materialen beheersen, van siliconen tot het traditionele hout en brons - bij die laatste met knullige gevolgen. Hij laveert in een en hetzelfde beeld machteloos tussen absurdistisch gestileerde fragmenten, tussen virtuoos hyperrealistisch en plat kitscherig als een wassen beeld. En verliest daarmee zijn grip op de kijker.


Ook de exotische planten - een andere fascinatie van de kunstenaar - kampen met dat euvel. Soms zijn de gigantische bloembladeren fascinerend gemaakt, vlezig en pezig als het lijf van een gestroopt dier. Dan wordt hun kracht tenietgedaan door stengels van bloedeloos plastic. Maar wat in de plantenlijn het meest tegenstaat, is de al te banale, voor de hand liggende erotische symboliek.


Edmier mag de vluchtige wereld van het filmdecor zijn ontgroeid, een museale tentoonstelling in De Hallen is voor het leeuwendeel van deze werken te veel eer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.