Beeld van kunstsector is onheus en eenzijdig

De Nederlandse kunstsector komt maar niet af van het imago 'verslaafd' te zijn aan subsidie. Volgens Bart van Meijl (Opinie, 9 oktober) verzandt de sector in zelfmedelijden, probeert klinkende namen van supporters in te zetten, deponeert doodskisten op het Binnenhof, in plaats van in eigen vlees te snijden, zoals andere sectoren.

Het is niet waar, en Van Meijl weet het.


Want hij weet dat de cultuursector zelf een eigen inkomstennorm heeft opgesteld, inclusief een groeipercentage en een malusregeling, dat elke sector en elke bedrijfstak van tijd tot tijd actie voeren, dat ze allemaal proberen een boegbeeld te vinden - zoals iedereen jaloers is op de sportwereld, omdat we allemaal onze eigen Erica Terpstra willen.


Hij weet dat er wordt gewoekerd met geld en dat ook nu de kunstsector bereid is haar aandeel te leveren in de bezuinigingen. Maar dan graag wel proportioneel en niet 20 tot misschien wel 50 procent, waar de bezuiniging op de rijksuitgaven 7 procent bedraagt.


Terecht breekt Van Meijl een lans voor de uitvoerend kunstenaars die doorgaans weinig van organisatiebeleid (willen) weten omdat dat nogal afleidt van waar ze voor zijn opgeleid. Kunstenaars maken kunst en managers managen, maar wat Van Meijl er niet bij vertelt, is dat de herstructurering van het orkestenbestel - waarvoor de Raad voor Cultuur heeft gepleit! - rekening moet houden met de wensen van de belangenbehartigers van de orkestleden, de vakbonden dus.


Er is in de orkestwereld sprake van een ijzersterke collectieve arbeidsovereenkomst waar zelfs de beste managers met de grootste vaardigheden mee te maken hebben, of ze dat nou leuk vinden of niet.


Verder is het Van Meijl een doorn in het oog dat orkesten langjarige subsidieafspraken hebben gemaakt met de minister. Dat is het logische gevolg van de wens van de minister meer beleidsafstand tot de uitvoeringspraktijk te creëren en het biedt orkesten en andere langjarig gefinancierde instellingen de mogelijkheid afspraken te maken die - bijvoorbeeld internationaal - over langere periodes moeten worden gemaakt.


Misschien heeft De Nieuwe Philharmonie van Bart van Meijl daar allemaal niets mee te maken, maar het beeld dat haar zakelijk leider schetst van de gang van zaken in de rest van de sector is eenzijdig en onheus.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden