Bedrijven negeren handvest topvrouwen

Grote bedrijven negeren het handvest Talent naar de Top, een initiatief van overheid en het bedrijfsleven om structureel meer vrouwen in de top te krijgen. Van de 25 AEX-bedrijven hebben slechts zeven het handvest ondertekend. Van die zeven kan of wil een aantal, waaronder Heineken en TomTom, niet aangeven hoeveel vrouwen de hoogste bestuurslagen tellen. Een reeks toonaangevende bedrijven, waaronder Philips en Shell, doet helemaal niet mee.

Wilco Dekker / Xander van Uffelen
© THINKSTOCK Beeld
© THINKSTOCK

Dit blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant van de stand zaken rond het aantal vrouwen in de top bij 35 grote bedrijven van Nederland. Van de veertien onderzochte bedrijven die meedoen aan Talent naar de Top kunnen zes geen of slechts onvoldoende informatie leveren. Van 21 andere grote bedrijven hebben er elf geen cijfers paraat. Bij de bedrijven die hun zaken wel op orde hebben, neemt het aantal topvrouwen overigens wel toe, met 0,5 procentpunt naar 20,5 procent.

Talent naar de Top, dat vandaag een voortgangsrapportage overhandigt aan premier Rutte, werd vier jaar geleden opgericht. Een jaar later werd een handvest gepresenteerd waarin de ondertekenaars - op basis van vrijwilligheid - beloven te werken aan een grotere toestroom en doorstroom van vrouwelijk talent in topfuncties, en het behouden van topvrouwen die er al zijn. 170 bedrijven en instellingen doen mee aan het door de overheid gesubsidieerde initiatief. Een commissie onder leiding van oud-NS-topman Aad Veenman houdt de voortgang in de gaten.

Dat is geen overbodige luxe, blijkt uit de inventarisatie. Beursgenoteerde bedrijven die wel meedoen aan Talent naar de Top hebben soms geen idee over hun vrouwelijk talent, of willen het niet zeggen. Zo kunnen Heineken en TomTom niet aangeven hoeveel vrouwen er bij het bedrijf werken en hoeveel vrouwen de top telt. Beide ondertekenaars van het handvest reageren niet op herhaalde verzoeken om informatie. Een andere deelnemer, het bouwbedrijf BAM, komt niet verder dan een ruwe schatting. ' Ongeveer 2 tot 3 procent, op basis van de afgelopen jaren.'

Multinationals
Toonaangevende multinationals als Shell, Akzo Nobel, Philips en DSM laten Talent naar de Top links liggen. 'Omdat wij als globaal bedrijf op globaal niveau naar onze diversiteit kijken. Talent naar de Top kijkt lokaal', verklaart Shell.

Akzo Nobel: 'Talent naar de Top is alleen op Nederland gericht. Het is bovendien alleen gericht op meer vrouwen naar de top, terwijl diversiteit bij ons veel meer behelst, zoals bijvoorbeeld niet-westerse managers naar de top brengen.'

Talent naar de Top-voorzitter Sybilla Dekker vindt het te ver gaan om te zeggen dat het bedrijfsleven het handvest negeert. Wel erkent de oud-VVD-minister dat er nog een slag kan worden gemaakt. Voor de multinationals komt er daarom een internationale aanvulling op het handvest, die de praktische bezwaren moet wegnemen.

De desinteresse bij (delen van) het grote bedrijfsleven voor Talent naar de Top blijkt op een pikant moment. De Eerste Kamer beslist volgende week over de invoering van een vrouwenquotum van 30 procent. Volgens de tegenstanders is zo'n quotum niet nodig, omdat vrijwillige afspraken beter zouden werken. (Tekst Wilco Dekker, Xander van Uffelen, foto thinkstock)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden