Bedrijven met 0900-nummers veroorzaken veel ergernis

Bellen met een 0900-nummer kan handenvol met geld kosten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. De bond deed het onderzoek naar aanleiding van een ergernissenoproep....

In totaal heeft de Consumentenbond 86 bedrijven uit diverse branches gebeld die hun klantencontacten onderhouden via een 0900-nummer. Gemeten is hoe lang het duurde voordat werd opgenomen. Daarbij werd een limiet van een halfuur gehanteerd. Bij de Vliegwinkel en RaketNet moest de beller ten minste een halfuur wachten. Soms liepen de kosten op tot meer dan 10 euro per gesprek.

De duurste nummers die de belangenorganisatie heeft onderzocht zijn die van Canal Digitaal zonder servicepakket (80 cent per minuut), Zon (70 cent per minuut) en Tele2 Internet Helpdesk (60 cent per minuut). Bedrijven mogen van KPN niet meer dan 1,10 euro per minuut rekenen.

De Consumentenbond pleit ervoor dat bedrijven een manier bedenken om te voorkomen dat wachtenden moeten betalen tijdens het wachten. Niet direct bellen, maar vragen stellen via brief of e-mail kan soms ergernis en kosten besparen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden