Bedrijven hebben te weinig aandacht voor vijftig-plus

Jonge, mooie mensen in reclamespots op televisie, weinig service in de winkel en nieuwe producten gericht op buitenlandse smaken: de oudere consument ergert zich mateloos....

Door reclame en nieuwe producten vrijwel alleen te richten op jongeren , lopen bedrijven volgens een rapport van onderzoeksbureau Motivaction een grote doelgroep mis. Vijftig-plussers zeggen zich vaak niet te herkennen in het huidige producten- en dienstenaanbod.

'Een gemiste kans', zo vindt P. Verheggen, directeur van Motivaction. 'De oudere consument heeft een relatief hoog besteedbaar inkomen. De kinderen zijn het huis uit, de hypotheek is al afbetaald.'

Volgens Verheggen geven ouderen bovendien steeds makkelijker geld uit. 'Men geniet van het leven en koopt luxe producten. Sparen voor de kinderen hoeft vaak niet meer. Die hebben het tegenwoordig even goed als of beter dan zijzelf.'

Het aantal senioren in Nederland groeit snel. Volgens het Centraal Planbureau stijgt het aantal vijftig-plussers tot 2030 van 4,8 naar 7,1 miljoen. In dat jaar is circa 41 procent van de bevolking ouder dan vijftig jaar. Nu is dat nog 31 procent.

Hoewel ouderen actiever, mobieler en welvarender worden, verschilt hun koopgedrag nog steeds flink van dat van jongeren. Zo gaan ouderen bewuster op zoek naar persoonlijke voorlichting, terwijl jongeren vaker kiezen voor zelfbediening. Ook zijn ouderen meer merkentrouw. Ze houden vaker vast aan bestaande merken en vertrouwde eetgewoonten.

'Maar als winkelpersoneel er tijd in steekt, willen ouderen best switchen. De winkelier speelt een grote rol in het aankoopproces', meent Verheggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.