Bedrijven ernstig opgelicht door telefoonhackers

Tientallen bedrijven raken jaarlijks ernstig gedupeerd door criminelen die inbreken in de telefooncentrale van het bedrijf en voor tienduizenden euro's verbellen.

Dit meldt het AD maandagochtend. Criminelen achterhalen de inlogcodes van de telefooncentrale en zetten de centrale naar hun hand. KPN bevestigt de praktijken en zegt dat het jaarlijks 25 tot 30 keer voorkomt.

Een bedrijf in de Rotterdamse haven verloor afgelopen week in twee nachten tijd 30.000 euro door omgeleid telefoonverkeer naar een duur nummer in Zimbabwe.

Pincodes

Veel bedrijven weten volgens KPN niet dat pincodes van hun telefooncentrale moeten worden aangepast. De pincodes worden normaal gebruikt door monteurs zodat zij van een afstand kunnen inbellen in telefooncentrales om die te repareren. De leveranciers van de telefooncentrales zouden hun klanten niet waarschuwen.

De fraude komt meestal aan het licht als KPN de bedrijven waarschuwt dat hun belgedrag plotseling afwijkt, bijvoorbeeld door extreem veel nachtelijk bellen. De gedupeerde bedrijven moeten de nota wel betalen. 'Wij hebben gewoon kosten gemaakt voor het afhandelen van het telefoonverkeer', aldus een KPN-woordvoerder.

KPN (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden