Bedrijven doen charitas hapsnap

Hoeveel geven grote Nederlandse bedrijven aan charitatieve doelen en waarom?..

ING: 'De raad van bestuur heeft een budget voor nationale en internationale rampen - Enschede, Volendam, Turkije. Hoe groot het is? Dat ga ik niet vertellen. De ene klant ziet het als reclame, maar de ander vraagt zich af: waarom moet mijn geld daar naar toe? We geven aan van alles: van de intocht van Sinterklaas in Amsterdam tot de Stichting Drugsinformatie en Preventie Jongeren.'

KPN: 'Bij een plotselinge ramp plegen wij als grote bedrijven een belrondje om af te spreken hoeveel geld we geven. Iedereen geeft hetzelfde. Een ton bijvoorbeeld. Dat gebeurt in stilte en anonimiteit. Per jaar gaat het bij ons om zo'n tien miljoen gulden (0,05 procent van de omzet, red.). We geven honderd gulden per KPN-medewerker aan Spieren voor Spieren. Waarom? Omdat het Nederlands elftal dat ook doet.'

Unilever: 'We brengen niet naar buiten hoeveel we geven aan goede doelen. Het zijn geen bedragen waar onze aandeelhouders weet van hoeven te hebben. Ik denk dat er voor hen belangrijker zaken zijn dan een gift van vijfduizend gulden aan het Rode Kruis op een omzet van miljarden.'

Ahold: 'De meeste schenkingen, jaarlijks tientallen mijoenen dollars, gaan via de Amerikaanse dochters. Die hadden die gewoonte al toen Ahold vanaf 1977 in de Verenigde Staten actief werd. In de VS doneren alle winkelketens aan United Way, dat het geld vervolgens verder verdeelt. Daarnaast worden er restpartijen aan gaarkeukens gegeven. In Nederland geven we vooral aan gezondheidszorg, omdat dat tegen voeding aanligt. We zeggen vaak: als u dit koopt, gaat er een dubbeltje naar een goed doel, en dan leggen wij nog een dubbeltje toe. Het is dan wel de bedoeling dat we zoveel meer omzet draaien dat wij er niet slechter van worden.'

Shell: 'Shell Nederland heeft een afdeling Donaties en Sponsoring, waar vijf mensen werken. De afdeling richt zijn aandacht op projecten met een sociaal-educatief karakter waar jongeren bij betrokken zijn. Waarom dat is? Waarom wilt u dat weten? Kunt u de krant niet met andere zaken vullen?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden