Bedrijven betrokken bij Julianabrug zwijgen

De gemeente Alphen aan de Rijn gaf projectontwikkelaar Mourik Groot-Ammers en bruggenspecialist  BSB Staalbouw opdracht om de zestig jaar oude Koningin Julianabrug te renoveren. Gisteren zou het beweegbare deel van de brug worden geplaatst, bij het vervoer liep het mis. De twee bedrijven willen niks zeggen over de toedracht van het ongeluk.

Bij de Julianabrug zijn twee bouwkranen met een brugdeel op verschillende woningen gevallen. Beeld anp

Mourik Groot Ammers

'Dit is een buitengewoon trieste gebeurtenis', zegt Jan Hartog, adjunct directeur van Mourik uit Groot-Ammers, vanuit zijn vakantieadres over het ongeluk bij Alphen aan de Rijn. Gisteren zou het beweegbare deel van de Julianabrug worden geplaatst. Het ging mis toen de hijskranen omvielen. Hartog kan en wil niet veel zeggen over de toedracht van het ongeluk. 'Ik wil eerst het onderzoek van de politie en arbeidsinspectie afwachten.'

Mourik uit het Zuid-Hollandse Groot-Ammers is projectontwikkelaar en aannemer van infrastructurele projecten. In Juni bracht het in Naaldwijk het eerste anti-vries asfalt van Nederland aan. Het bedrijf versterkt de dijken bij Alblasserwaard, in Rotterdam is het bezig met de bouw van een verdiepte fietsenstalling en bij Spijkenisse voert het onderhoud uit bij de Hartelbrug. Het familiebedrijf doet projecten voor overheden, industrie en private partijen. Mourik Groot-Ammers, actief in binnen- en buitenland, had in 2014 een omzet van 430 miljoen euro en heeft 2.000 werknemers.

BSB Staalbouw

BSB Staalbouw wilde maandag geen commentaar geven over de neergestorte hijskraan bij de Koningin Julianabrug in Alphen aan de Rijn. Het bedrijf bevestigt wel dat het één van de twee aannemers is die zijn betrokken bij het renovatieproject.

Op de website van de bruggenspecialist uit het Friese Sumar staat een lijst van 132 opdrachten die het sinds 2003 opleverde. Het bedrijf was betrokken bij de bouw van de Rodetorenburg in Zwolle en de renovatie van de Haringvlietbrug, en het repareerde de aandrijfassen van de Kinkerbrug in Amsterdam. Er zijn nu negentien projecten waaraan BSB Staalbouw werkt.

De renovatie van de Julianaburg werd als laatste toegevoegd aan de lijst van projecten waaraan het BSB werkt. Het bedrijf maakt naast bruggen ook sluizen, kranen, offshore constructies en noodbruggen. Ook doet het machinale bewerkingen zoals lijnboren en freeswerk. De productieruimte van BSB Staalbouw ligt aan de oever van het Prinses Margrietkanaal, in Friesland. Bij het bedrijf werken 60 mensen.

Luchtfoto, genomen met een drone, van de omgevallen kranen. Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden