Bedrijfsfooientijd

Meimaand is dividendmaand. Veel aandeelhouders onderschatten echter het belang van het dividend. Ten onrechte. Op de langere termijn is dividend veel belangrijker voor de aandelenportefeuille dan koerswinst, zo blijkt uit historische gegevens....

In mei krijgen aandeelhouders hun vakantiefooi: het dividend. De meeste particuliere aandeelhouders zullen de bijschrijving van het dividend op hun bankrekening als niet meer dan een kleine bijkomstigheid beschouwen, waarvan de voordelen (het financiële gewin) veelal amper opwegen tegen de nadelen (de administratieve rompslomp, met name de opgave voor de fiscus).

Moderne aandeelhouders azen naar eigen zeggen niet op dividend, ze azen op koerswinsten. Bedrijven die een royale dividendpolitiek hanteren, zijn veelal niet erg populair bij beleggers. Ze worden beschouwd als vertegenwoordigers van de oude economie, als bedrijven die niet goed weten wat ze met het geld moeten doen en het daarom maar uitkeren aan de aandeelhouders.

Het dividend is echter op lange termijn nog altijd de belangrijkste inkomstenbron voor aandeelhouders. Op 31 december vorig jaar publiceerde de Volkskrant de aandelenindex van de eeuw. Uit deze in samenwerking met de Universiteit van Maastricht en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekende index bleek dat de gemiddelde koerswinst in de afgelopen honderd jaar 3,7 procent bedroeg. Het gemiddeld dividendrendement kwam echter uit op 5,2 procent.

In bedragen uitgedrukt zijn de verschillen nog spectaculairder. Wie op 31 december 1899 duizend gulden had belegd en alle ontvangen dividenden had verbrast, had dat bedrag honderd jaar later zien aangroeien tot een klein kapitaaltje van veertigduizend gulden. Wie op 31 december 1899 duizend gulden had belegd en alle dividenden had herbelegd in aandelen, zou in honderd jaar een enorm vermogen van 5,2 miljoen gulden hebben opgebouwd.

'Vooral in de eerste helft van de vorige eeuw vormde dividend het leeuwendeel van het rendement', zegt Kees Koedijk, nu hoogleraar financiering aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

In de laatste twee decennia hebben dividendinkomsten echter sterk aan belang ingeboet. Dat heeft twee oorzaken. In de eerste plaats zijn door de spectaculaire stijging van de vraag naar aandelen de beurskoersen geëxplodeerd. De koersen hebben geen gelijke tred meer gehouden met de daadwerkelijke winstontwikkeling van bedrijven, en daardoor is het dividendrendement gedaald.

In 1982 was het dividendrendement volgens gegevens van het CBS bijvoorbeeld nog 9,3 procent, in 1997 was dat nog maar 3,4 procent. 'De laatste twee jaar is het dividendrendement weer iets gestegen, maar dat heeft uitsluitend te maken met de superdividenden die door Polygram en Unilever zijn uitgekeerd', zo verklaart Jos van Heiningen van het CBS.

De daling van het dividendrendement heeft nog een tweede oorzaak. Er is een nieuwe lichting beursfondsen opgekomen - met name die in de informatietechnologie - die nauwelijks dividend uitkeert. Deze bedrijven houden alle winst binnen het bedrijf.

Desondanks moet ook nu het effect van het dividend niet worden onderschat. Het CBS berekent sinds 1980 twee afzonderlijke beursindexen: een koersindex algemeen die alleen de koersstijgingen weergeeft, en een zogenoemde herbeleggingsindex die ook rekening houdt met de dividendinkomsten. De eerste index is gestegen van 55,7 tot 952 in het begin van deze week, de herbeleggingsindex van 41,9 tot 1770. Dit betekent dat de koersen in Amsterdam sinds 1980 zijn verzeventienvoudigd, maar dat de waarde van het totale pakket aandelen is vertweeënveertigvoudigd.

Kees Koedijk: 'Het dividend is nog altijd zeer belangrijk voor aandeelhouders. Het is de bodem van het rendement. Dat zal ook in de toekomst zo blijven. Nieuwe bedrijven houden uiteraard dividend in om te kunnen expanderen, maar dat moet je eigenlijk zien als uitgesteld dividend.'

Voor aandeelhouders is mei niet de maand van de vakantiefooi, maar eigenlijk de maand dat zij hun basisinkomen veilig stellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden