Bedrijf gaat bij Rotterdam de files bestrijden

‘Als we niks doen, staat het verkeer op de ruit van Rotterdam straks helemaal vast.’..

ROTTERDAM Uit het fileoverzicht van gistermiddag 5 uur: A15, Rozenburg richting Ridderkerk, tussen Rozenburg en knooppunt Vaanplein: 17 km. De vertraging loopt op tot 1 uur en 4 minuten. De filelengte neemt toe.

Voor Hans Smits, directeur van het Havenbedrijf Rotterdam, zijn deze meldingen allang routine. Toch hoort hij ze nog steeds tandenknarsend aan. Immers, de bereikbaarheid van zijn wereldhaven is in het geding. De filezwaarte blijft toenemen.

‘Als we niks doen, staat het verkeer op de ruit van Rotterdam straks helemaal vast’, erkent CDA-minister Eurlings (Verkeer).

Dankzij dat inzicht en de vasthoudendheid van Smits kon gisteren een langgekoesterde wens van Rotterdamse havenondernemers in vervulling gaan. De havenstad krijg de eerste ‘Verkeersonderneming’ van Nederland. Het is een regiebedrijf (met voorlopig negen werknemers), dat de ‘bestuurlijke versnippering’ moet doorbreken en zo een vlottere doorstroming op de A15, van en naar de haven, moet bewerkstelligen.

Van de verkeersstroom op de A15 is een kwart havengebonden. Het leeuwendeel van het wegverkeer uit de haven heeft de stad Rotterdam als eerste bestemming.

Het idee van een verkeersonderneming, eerder toegepast in onder meer Londen en Stockholm, hing al geruime tijd boven de markt. De deelnemers hadden ieder voor zich moeite met het afstaan van bevoegdheden. Zo is Rijkswaterstaat de baas over de rijkswegen, heeft het havenbedrijf zeggenschap over de havenwegen en zegt de gemeente Rotterdam wat er op het gemeentelijke wegennet mag en niet mag. De partijen kozen er uiteindelijk voor de vertragende discussie over het mandaat van de Verkeersonderneming te begraven en gewoon te beginnen.

Laurens Schrijnen, een ervaren projectleider op Eurlings’ departement, is aangesteld als directeur van de Verkeersonderneming. Hij heeft geen formele bevoegdheden en kan partijen dus niet overrulen. Maar als hij er zelf niet doorheen komt, hangt hij meteen aan de telefoon bij directeur-generaal Bert Keijts (Rijkswaterstaat), Jeannette Baljeu (wethouder Verkeer in Rotterdam) of Hans Smits (Havenbedrijf), belooft Schrijnen. ‘Die drie zijn zo overtuigd van de noodzaak van dit project, dat ze in hun eigen organisatie meteen de gewenste maatregelen zullen nemen’, verwacht hij.

Het komt nogal eens voor dat een goed idee bij Rijkswaterstaat ‘als gevolg van de werkdruk’ onder op de stapel belandt, zegt Schrijnen. ‘Het is mijn taak als duvelstoejager om dat idee weer boven op de stapel te krijgen.’

Een voorbeeld: de hoogtedetectie bij tunnels. Dat systeem zit nu te dicht op de tunnel. ‘Te hoge vrachtwagens rijden dan ook vaker dan nodig dingen stuk bij de tunnelingang, wat meteen grote opstoppingen tot gevolg heeft.’ Schrijnen zegt geen genoegen meer te nemen met het het antwoord ‘we zijn ermee bezig’.

De nieuwe directeur is ervan overtuigd dat zijn Verkeersonderneming snel resultaten kan laten zien. De eerste positieve signalen zijn er al, van een proefproject dat in april begon: dankzij de inzet van twee inspecteurs van Rijkswaterstaat op wegen die in eigendom zijn van het havenbedrijf, verloopt de afhandeling van incidenten (ongevallen, pech en dergelijke) daar nu beduidend sneller.

Schrijnen gaat in de transportsector het nachtrijden stimuleren. ‘Als je een vrachtwagenchauffeur zegt dat hij alleen tussen 2 en 4 ’s nachts op de terminal terecht kan, dat hij achteraan moet aansluiten als hij eerder of later komt en in dat geval ook nog een boete krijgt, dan luistert hij echt wel.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden