Bedevaart wordt steeds populairder

Na de wereldse genoegens van de Egyptische piramiden en de Spaanse terrassen lijken steeds meer toeristen te zoeken naar een spirituele vakantiebestemming....

VNB Nationale Bedevaarten zal alleen al dit jaar tienduizend pelgrims naar Lourdes brengen. ‘Vorig jaar waren dat er zesduizend. Het jubileum zorgt zeker voor extra belangstelling, maar de laatste jaren is er telkens sprake geweest van een stijging’, aldus woordvoerster Ireen Pluymaekers van VNB in Den Bosch.

Ze zegt dat nu ook een ander soort mensen voor bedevaarten kiest. ‘In het verleden waren het vaak oudere ziekelijke mensen. Nu zie je veel jongeren gaan. Die zijn misschien niet eens gelovig, maar wel op zoek naar spirituele verdieping.’

Er is vooral toenemende belangstelling voor gezamenlijke jongerenbedevaarten van gezonde en gehandicapte jongeren en kinderen. De Stichting Organisatie Limburgse Bedevaarten heeft het aantal aanmeldingen zien oplopen van gemiddeld vierduizend tien jaar geleden tot zeker zes- à zevenduizend tegenwoordig.

‘We bestaan al 85 jaar. Maar deze groei hebben we zelden gezien’, aldus Freddie Magdelijns van deze organisatie. Reisdagboeken van bedevaarten, zoals naar Santiago de Compostella, beschrijven bedevaarten als een spiritueel avontuur. ‘Actieve vakanties met een religieuze dimensie spreken jongeren aan’, aldus Magdelijns.

Nederlandse bedevaartsoorden constateren ook een toenemende interesse, ondanks de verder gaande secularisatie en het afnemende kerkbezoek.

Bedevaarten haken ook in op nieuwe trends onder jongeren. Zo is de in Duitsland georganiseerde motorbedevaart uitgegroeid tot een jaarlijks evenement met meer dan vierduizend deelnemers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden