Beckham is hét stijlicoon

In Milaan hebben ontwerpers afgelopen week tijdens de mannenmodeweek hun collecties voor de zomer 2004 getoond. Veel beproefde succesnummers zoals Gucci's cowboy-look....

Van onze verslaggeefster Milou van Rossum

Hoe lang duurt het om een collectie te maken? Vier weken, in het geval van Jil Sander. De Duitse ontwerpster verliet drie jaar geleden haar eigen label na een ruzie met Prada, dat het kort daarvoor had ingelijfd. Jil Sander bleek zonder Jil echter stukken minder succesvol, en dus werd ze onlangs weer teruggehaald. En ze heeft er duidelijk zin in. Haar mannencollectie voor zomer 2004, die niet wordt geshowd maar alleen op afspraak is te bezichtigen, is een van de mooiste mannencollecties van de Milanese mannenmodeweek.

De harde lijn (brede schouders, decoratieve ritsen) van haar voorganger Milan Vukmirovic is helemaal losgelaten. Sander heeft heldere, mooi gesneden pakken, jasjes met heel smalle revers, broeken die de enkels vrijlaten, trenchcoats, en overhemden met korte mouwen in rustig grijs, wit en khaki of juist knalrood of -geel. Alles op z'n Sanders: ontdaan van alle overbodigheid en toch verre van saai.

Nog subtieler en rustiger is de stijlvolle mannencollectie van Prada: gestreepte truitjes, net niet klassiek gesneden spijkerbroeken en khaki's, wollen vestjes over een overhemd met stropdas, korte regenjasjes - allemaal in gedempt blauw, groen, khaki en grijs. Ook Burberry-ontwerper Christopher Bailey is op dreef. Door te schuiven met proporties weet hij een heel nieuw beeld neer te zetten: te grote, zwart/wit gestreepte broeken combineert hij met te korte, strakke jasjes in een andere streep en zeer laag uitgesneden hemdjes, en hij geeft de klassieke regenjas een monumentale opstaande kraag.

Maar voor de rest zijn de mannencollecties in Milaan opmerkelijk tam. Het zal ongetwijfeld met de economie te maken hebben, maar de meeste ontwerpers beperken zich tot beproefde succesnummers, die werden opgeleukt met een stylingthemaatje of een bijzondere show. De koning van de beproefde succesformule, Ralph Lauren, die nog maar een paar geleden een compleet Milanees palazzo aanschafte voor zijn mannenpresentaties, heeft zelfs helemaal geen show gehouden.

Tom Ford greep voor Gucci terug naar de cowboy ; Donatella Versace deed Marokko - glimmende, breedgeschouderde pakken met koperen knopen gecombineerd met korte en langere djellaba's - én zichzelf eer aan, op een T-shirt met een Warholiaans portret. De op jockeys gebaseerde kleren van Roberto Cavalli waren opmerkelijk rustig maar dit werd gecompenseerd door de modellen die vanuit de kleedkamer op het podium ook in hun Cavalli-onderbroeken met dierenprint te bewonderen waren. En Dolce & Gabbana hingen de show voor hun goedkopere, tweede lijn op aan Jim Morrison (gebloemde jasjes en broeken, veel roze en oranje, klompen).

Voor hun eerste lijn was voetballer en stijlicoon David Beckham de grote inspiratiebron. Met een live-optreden van souldiva Jocelyn Brown en een batterij halfnaakte vrouwelijke supermodellen was het lastig de aandacht bij de gerafelde spijkerbroeken, strakke colberts en openvallende overhemden te houden. Maar goed: die waren de afgelopen seizoenen allemaal al eens eerder voorbijgekomen.

De Belg Dirk Bikkembergs is al langer geobsedeerd door voetbal; sinds zijn zomercollectie voor 2001 zijn al zijn collecties op de sport gebaseerd. Voor komend seizoen is hij bovendien benoemd tot officiële ontwerper voor Inter Milan. Alle kleren die buiten het veld worden gedragen, zijn door Bikkenbergs ontworpen.

In zijn zomercollectie, die hij toonde op de binnenplaats van het hoofdkwartier van Inter, liet hij zien hoe hij de spelers het liefst zou zien: in krijtstreeppakken met korte broeken , strakke truitjes, broeken en jacks van zacht leer met een print van sweatshirtstof en, tot zichtbaar ongemak van de voetballers die als modellen optraden (niet van Inter Milan, overigens) : kleine roze zwembroekjes. De Inter-spelers hoeven zich echter geen zorgen te maken. Zij krijgen binnenkort gewoon een krijtstreeppak met een lange broek aangemeten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden