BBC-bazen vechten elkaar voor veel geld de tent uit

De Britse staatsomroep BBC ligt opnieuw onder vuur, omdat het eindrapport over de Savile-affaire voor een deel gecensureerd blijkt te zijn. Omroepvoorzitter Chris Patten had bij het instellen van het onderzoek nog volledige openheid beloofd.

LONDEN - Ondanks de gedeeltelijke geheimhouding van het rapport rijst uit het vrijdag gepubliceerde document een beeld op van een logge organisatie waarin vorstelijk beloonde topmanagers zich vooral bezighouden met onderlinge vetes.


Aanleiding voor het onderzoek was het niet uitzenden van een Newsnight-item over seksueel misbruik door televisiepersoonlijkheid Jimmy Savile. Waarom het item destijds niet werd uitgezonden, blijft ook na het onderzoek van Nick Pollard, ex-bestuurder van het commerciële Sky, onduidelijk.


Officieel was het een besluit van Newsnight-hoofdredacteur Peter Rippon, maar er blijven vermoedens bestaan over druk vanuit de BBC-leiding. Newsnight-presentator Jeremy Paxman vond het vreemd dat Rippon zei dat hij het item 'niet kon uitzenden'. Dat suggereert dat hij wel wilde, maar niet mocht. Paxman vond de beslissing 'verachtelijk' en hij vroeg zich af waarom zijn werkgever 'de absurde én kwaadaardige Savile' jarenlang ophemelde.


De getuigenis van de uitgesproken en invloedrijke Paxman heeft ernstig geleden onder de rode pen van de huisjuristen, driftig in de weer om reputaties te beschermen. Paxmans kritiek op het hoofd van de nieuwsafdeling, Helen Boaden, is uit het eindrapport gehouden. Het Conservatieve Lagerhuislid John Whittingdale, voorzitter van de commissie voor mediazaken, vindt de censuur tekenend voor de sfeer van wantrouwen bij de BBC. Dit sluit aan bij Pollards bevindingen. Die hekelde het grote aantal leidinggevenden die zelden met elkaar overlegden. Na de Savile-onthullingen liepen ze als kippen zonder kop rond in de luxueuze omroeppaleizen, zich vooral zorgen makend over hun naam en pensioen.


Ook bleek dat de BBC na Savile's dood een extern bedrijf inhuurde om de website te vrijwaren van onthullende commentaren over de onkuise praktijken waaraan de presentator van Top of the Pops en Jim'll fix it zich jaren met tientallen jonge slachtoffers had bezondigd. Op de werkvloer werd over de duistere kant van de paljas met roze bril geroddeld, maar leidinggevenden zeiden nooit iets te hebben geweten.


Het schandaal leidde al tot het vertrek van BBC-directeur George Entwistle. Andere topbestuurders hebben een soort stoelendans uitgevoerd. Het hielp daarbij dat de nieuwe baas Tony Hall in korte tijd vijf nieuwe topfuncties creëerde. Eén van de nieuwe aanwinsten is voormalig Labour-minister James Purnell, die 333 duizend euro per jaar gaat verdienen als 'Prefect Strategie & Digitaal'. Tegelijk verliezen 2.000 jongere medewerkers hun baan.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden