Baudetbestrijding gaat voor, ook als het met antisemieten moet

Vrij zicht

Politicoloog Tom van der Meer klaagde dat de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen niet uit de verf komt. Er wordt te weinig over waarden gediscussieerd, schreef hij. Dan heeft hij toch niet helemaal opgelet. Me dunkt, in Amsterdam en Rotterdam gaat het alleen maar over waarden. Racisten buiten de deur houden, is er iets hogers? Dat begon al bij het debat van de landelijke lijsttrekkers in De Balie. Het was een potje moreel verplassen tussen Pechtold, Klaver en Asscher. Gedrieën maakten ze Thierry Baudet een kopje kleiner. Ik zou hebben gezegd: zoek iemand van je eigen leeftijd, maar belangrijker is hier het bijbelse beginsel dat wie zo enthousiast veroordeelt, onherroepelijk zelf geoordeeld zal worden.

Laten we de plaatselijke toestand bezien. De Amsterdamse partijleider van D66, Reinier van Dantzig, schreef een stuk in Het Parool. Hij beschuldigde de VVD ervan te weinig afstand te nemen van Baudets lokale afgezant, Annabel Nanninga. 'Racisme is voor de VVD kennelijk geen serieus onderwerp.' Dominee Van Dantzig houdt de gemeente voor welke psalm ze moet zingen en de VVD zingt vals. Maar die Van Dantzig, waar kennen we die ook al weer van? Oja, van liefdesactiviste Shirin Musa.

Prachtig idee maar te duur... Foto Marcel van den Bergh

Zij wilde in Amsterdam affiches ophangen van een intercultureel kussend moslim-joods paartje. Daarmee had ze in Rotterdam succes gehad. In de hoofdstad van de vrije liefde kreeg ze nul op het rekest. D66 verklaarde dat 'de (islamitische) gemeenschap' dit niet trok. Er kwam een relletje van, waarna Van Dantzig vlot zijn jasje keerde en verzekerde dat het een prachtig initiatief was. Eergisteren kwam het besluit van de D66-wethouder: te duur. De affiches zijn te duur. Dat treft, want over prijzige gemeente-initiatieven komen we nog te spreken.

Dan GroenLinks. Die partij is de laatste uit het progressieve midden die nog meeloopt in de veelbesproken mars tegen racisme op 18 maart. De mars heet in de wandeling de 'demo tegen Annabel'. Dankzij speurneus Carel Brendel weten we iets meer van de deelnemende clubs. Dat zijn onder meer AFA en No Borders, die volgens de AIVD niet vies zijn van geweld. Plus de Internationale Socialisten, waarover Binnenlandse Zaken meldt: 'socialistisch extreem links-propalestijns standpunt in antisemitische termen gesteld.' De PvdA en de SP, aanvankelijk van de partij, hebben zich na wat pirouettes teruggetrokken.

Zo niet GroenLinks. De partij heeft zich van een aflaat voorzien en 'tekent het manifest niet'. Tjonge. Fractieleider Rutger Groot Wassink zei dat intolerantie en onverdraagzaamheid een halt moet worden toegeroepen. 'Als er dan clubs zijn die niet helemaal mijn stijl of vorm hebben, dan is dat zo.' Hij heeft niet in de gaten dat hij precies doet wat Baudet steeds wordt ingewreven: wie iemand de hand schudt of met hem het middagmaal deelt, wordt met zijn ideeën besmet.

Driemaal moreel verplassen... Foto Freek van den Bergh

Tot slot de PvdA. Tsja. In Rotterdam bestaat nu een 'links verbond' van PvdA, GroenLinks, SP en de moslimpartij Nida. Over Nida-leden weet Carel Brendel te melden: Palestina-activisme in samenwerking met Hamas, uitgesproken rechts-religieus, verwant met Moslimbroederschap, demonstreerde voor Erdogans inval in Afrin. Het is maar wat je links noemt. Ik heb partijleider Asscher nog niet over dit verbond gehoord. Maar ook hier, alles om de intoleranten en onverdraagzamen te stoppen. In Rotterdam is dat Leefbaar van Joost Eerdmans, die zich immers heeft verbonden met Het Grote Gevaar Baudet.

Altijd die raadselachtige blinde vlek van links voor de conservatieve islam. De verklaring ligt deels in een rapportje dat de gemeente Amsterdam deze week openbaar maakte. Deze 'quick scan' analyseert de ontspoorde strijd tegen de radicalisering, onder leiding van de Marokkaanse Saadia a.-T., die haar vriend om onduidelijke redenen drie ton had toegestopt. Over duur gesproken. Het schortte aan alle vormen van controle. Het leerzame zit vooral in twee woorden uit het rapport: 'religieuze kramp'. Radicalisering mocht vooral niet in verband worden gebracht met de islam, maar moest in maatschappelijk perspectief worden gezien. Dat vond ook de ingehuurde Ierse goeroe, David Kenning. Zijn vondst was dat je mensen niet moet confronteren met hun vervelende ideeën, want dan jaag je ze maar in de gordijnen.

Dat kwam Saadia a.-T. goed uit, die al eerder van burgemeester Van der Laan te horen had gekregen 'dat ze er niet objectief instond'. Hij bedoelde dat moslims die erkennen dat de radicale islam niet alleen radicaal is, maar ook islam, nog altijd met een lampje moeten worden gezocht. Met de vermijdingsstrategie rekent de quick scan hard af. 'Wetenschappelijk onhoudbaar, politiek aanvechtbaar.'

De gemeente wilde kortom dolgraag dat radicalisering een ander woord was voor achterstelling en discriminatie. Dat is het kwartje dat in alle gleuven past en waarvan bijvoorbeeld een club als Denk dankbaar gebruik maakt. In de vorige week uitgezonden documentaire Onze manier van leven demonstreerden de twee voorlieden Kuzu en Öztürk hoe je bij elk zuchtje tegenspraak 'discriminatie' roept. Dat mag je van mij links noemen, maar een vrolijke slotsom na veertig jaar moeizame integratie is het niet. Zo zijn we weer terug bij de de anti-Annabel-demo, waar progressieven de intolerantie bestrijden in nauwe samenwerking met antisemieten. Die Annabel gaat straks nog zegenrijk werk doen op het stadhuis.

Martin Sommer is politiek commentator van de Volkskrant

Nanninga: zegenrijk werk doen... Foto ANP