Bart Constant

Tell Yourself Whatever You Have To ****


PIAS


Dit weekend presenteert Rutger Hoedemaekers, onder de naam Bart Constant, zijn debuutalbum in Groningen op Eurosonic/Noorderslag. In Berlijn heeft hij vijf jaar aan het album gewerkt.


Hoedemaekers, voorheen deel uitmakend van het elektropop-duo About, heeft voor Tell Yourself Whatever You Have To alle compositorische registers opengetrokken. Zo lijkt het. De liedjes die hij zingt, met een aangenaam stemgeluid dat onmiddellijk doet denken aan dat van de Britse Gilbert O'Sullivan, zijn breed gearrangeerd en klinken vol.


Het zijn stuk voor stuk knappe liedjes die Bart Constant heeft gecomponeerd, complex en toch toegankelijk. Vol en toch nergens bombastisch. De toon blijft, ondanks het gewicht van de soms haast uit hun voegen barstende instrumentaties, voortdurend licht. Knap hoe hij, de vooral akoestische instrumenten als piano en trompet, weet te rangschikken, zonder dat ze elkaar verdrukken. Iedere keer vallen je nieuwe vondsten en wendingen op, in liedjes die origineel en meeslepend zijn. Je vraagt je alleen af hoe Bart Constant deze lastige legpuzzel live tot eenzelfde geheel kan formeren. Want zo'n complex samenspel laat zich lastig naar een podium vertalen. Maar een knappe plaat is het.


Gijsbert Kamer


Hospital Bombers: At Budokan ****


Excelsior/V2


Al bij de titel schiet je in de lach. Hospital Bombers, de Amsterdamse indie folkrock band, in het Japanse bastion van de jaren zeventig rockmuziek? Mochten ze willen. En zo maakt de band op het tweede album de een na de andere knipoog naar de popgeschiedenis met titels en tekstregels die verwijzen naar Lou Reed, Bob Dylan en, zie Budokan, Cheap Trick.


De charmant rammelende liedjes, die veelal geschreven zijn door drummer Marc van der Holst, worden door zanger Jan Schenk onderkoeld, soms haast larmoyant gezongen. Rafelige liedjes die iets onafs hebben zoals de muziek van Amerikaanse indiebands als Pavement en Guided By Voices dat in de jaren negentig had. Het folkelement komt uit de viool van Susanne Linssen, die de meeste liedjes extra glans geeft. Soms bezwerend, soms vrolijk, in het ene liedje ijl en dan weer verwoestend eist haar viool de meeste aandacht op. Heerlijk ontregelende, vrolijk makende pop, die live dit weekend vast veel indruk gaat maken.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden