Barbies dansen de Notenkraker

Na het concert en de expositie heeft het bedrijfsleven nu ook de roman en de dans ontdekt. Vorige week werd bekend dat de Italiaanse juwelier Bulgari het nieuwe boek van Fay Weldon gaat sponsoren en als tegenprestatie daarvoor met naam en toenaam in het verhaal voorkomt....

Dinsdag kondigde de Amerikaanse Barbie-producent Mattel officieel aan dat hij de traditionele winteruitvoeringen van De Notenkraker door het Engelse Nationale Ballet financieel zal gaan ondersteunen.

Niet helemaal toevallig zullen deze voorstellingen van een van Engelands bekendste dansgezelschappen samenvallen met het moment dat de speelgoedproducenten in december hun grote slag hopen te slaan. Mattel zal zijn sponsorschap ook niet beperken tot een naam op het affiche en een royaal aantal vrijkaarten voor zakenrelaties. De innige relatie met het Engelse Nationale Ballet zal zoveel mogelijk commercieel worden uitgebuit.

Zo zal Mattel onder meer een hele serie in balletpakjes gestoken Barbies op de markt brengen - allemaal personages uit Tsjaikovsky's De Notenkraker. Daarnaast zal op video een animatiefilm worden verkocht met een voorstelling van De Notenkraker door Barbie-poppen.

Het Engelse Nationale Ballet krijgt hiervoor van Mattel een bedrag van 85 duizend pond (ongeveer 300 duizend gulden) dat zal worden gebruikt om het gat in de exploitatiebegroting te verminderen. Voor het balletgezelschap behoren de opvoeringen van De Notenkraker tijdens de wintermaanden altijd tot de meest succesvolle voorstellingen.

De samenwerking met Mattel maakt het mogelijk matinees te houden, waarbij kaarten worden verkocht voor de minimale prijs van zes pond (ruim twintig gulden) per stuk. Het Engelse Nationale Ballet wil hiermee de belangstelling voor de dans verbreden.

Mattel heeft het gezelschap zelf benaderd, nadat het bedrijf eerder een blauwtje had gelopen bij een ander beroemde Britse balletgroep: het Royal Ballet dat in Covent Garden optreedt.

Barbiepoppen in balletkostuum zijn volgens het Amerikaanse bedrijf onverminderd populair bij meisjes. Mattel-woordvoerder Sarah Allen: 'Ballet behoort tot de traditionele speelpatronen van jonge meisjes. Veel meisjes hebben zelf balletlessen gehad en identificeren zich met ballerina's, zoals jongens zich identificeren met voetballers. Wij willen kinderen stimuleren om iets met kunstvormen te doen en het sponsorschap is een unieke mogelijkheid om voor hen de wereld van het ballet te openen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden