Barbara, Elizabeth, Het meisje en de dood

Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmkijktips op televisie op een rij.

null Beeld
Beeld

Barbara (Christian Petzold, 2012)
ZDF, 22.15-23.55 uur

Om grote verhalen te vertellen, volstaan soms kleine gebaren. Christian Petzold (1960), door menig landgenoot de grootste levende Duitse filmmaker genoemd, laat het keer op keer zien in zijn werk. Hij maakte een handvol tv-films en zeven speelfilms, vaak tegen de achtergrond van de jonge Duitse geschiedenis. Barbara, uit 2012, is zijn een na nieuwste. Voor december staat de bioscoopuitbreng van zijn nieuwste film gepland: Phoenix, over een verminkt concentratiekampslachtoffer dat in het naoorlogse Berlijn op zoek gaat naar haar echtgenoot. De hoofdrol is daarin opnieuw voor Nina Hoss, Petzolds muze die ook in Barbara de hoofdrol speelt en op dit moment in de bioscoop te zien is in Anton Corbijns A Most Wanted Man.

In Barbara toont Petzold eens te meer hoezeer hij een meester in de beperking is. De film oogt oppervlakkig: arts uit Berlijn is in het Oost-Duitsland van 1980 overgeplaatst naar een klein ziekenhuis aan de Oostzee. Daar wordt ze opgewacht door de geneesheer-directeur van het ziekenhuis en de stasi die haar in de gaten moet houden. Haar misdaad: ze heeft een uitreisvisum aangevraagd. In die nieuwe omgeving toont ze zich een betrokken arts maar een gereserveerd medemens.Terloops en terzijde wordt langzaam duidelijk waarom het zo stil is op straat, waarom Barbara de angst niet uit haar ogen krijgt en waarom de toenadering tussen mensen altijd in een vroeg stadium stagneert. Dat de horror van het Oost-Duitse systeem in het alledaagse schuilt, laat Petzold zien in klein gehouden scènes en oogstrelend mooi gekadreerde opnamen. Klappen vallen er niet, achtervolgingen zijn er niet, heldendom is afwezig. Barbara is gevaarlijk gewoon.

Elizabeth (Shekhar Kapur, 1998)
Canvas, 20.40-22.40 uur

Toen Nederland zijn handen vol had aan de Tachtigjarige Oorlog, streden in Engeland katholieken en protestanten een even verbeten strijd. Tegen die achtergrond werd in 1558 de protestants angehauchte jonge Elizabeth tot koningin gekroond, tegen de zin van de katholieken, maar onvermijdelijk omdat haar voorganger en halfzus Mary Tudor kinderloos was gestorven. De Britse, van oorsprong Indiase regisseur Shekhar Kapur verfilmde de beginjaren van Elizabeths regeerperiode, die bol stond van de politieke intriges, samenzweringen en aanslagen. Toch slaagt hij erin het persoonlijke en amoureuze leed van de jonge koningin niet te laten ondersneeuwen. Dat is natuurlijk de verdienste van een puik scenario en dito regie, maar zeker ook van de indrukwekkende acteerprestatie van de toen nog tamelijk onbekende Cate Blanchett, die alle nuances van grote dramatische gevoelens geloofwaardig verbeeldt. Het leverde haar een eerste Oscarnominatie op.

undefined

Het meisje en de dood (Jos Stelling, 2012)
NPO 2, 23.15-01.20 uur

Op de slotavond van het Nederlands Film Festival toont de NPO de beste Nederlandse film van twee jaar geleden, althans volgens de toenmalige Gouden-Kalverenjury. Het is Jos Stellings tour de force om de 19de-eeuwse lyriek te verbeelden waarvan de Russische liefdespoëzie van Aleksandr Poesjkin zo doordesemd is. Over de vraag of hij daarin is geslaagd, verschilden destijds de meningen. Op een fotogenieke locatie, een kasteel in Thüringen, Duitsland, verfilmde Stelling zijn verhaal over de jonge student medicijnen Nikolaj Borodinski (Leonid Bichevin) die op doorreis van Rusland naar Parijs in een hotel annex bordeel betoverd raakt door de mooie Elise (Sylvia Hoeks), prostituee en eigendom van de graaf die het hotel bestiert. En zoals het een klassiek, rechtlijnig melodrama betaamt, kan niets afleiden van de alles verzengende liefde tussen de twee.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden