Banksy schildert in het geniep Steve Jobs als vluchteling in Calais

De wereldberoemde graffitikunstenaar Banksy heeft in het geheim de Franse stad Calais bezocht, de verblijfplaats van duizenden migranten en vluchtelingen die hopen vanuit daar Groot-Brittannië te bereiken. Hij liet er een aantal kunstwerken achter. Een schildering van Steve Jobs gaf hij de titel 'zoon van een Syrische immigrant', wat de Apple-oprichter inderdaad was.

Beeld ap

De schildering van Jobs werd middenin de 'Jungle' aangebracht, tussen de tenten van vluchtelingen. De graffitikunst toont Jobs met een tas over zijn schouders en een oude Apple-computer in zijn hand. 'Er wordt vaak gezegd dat migratie een zware wissel trekt op de financiën van een land', schrijft Banksy in een verklaring. 'Maar Steve Jobs was de zoon van een Syrische immigrant. Apple is 's werelds meest winstgevende bedrijf - het betaalt 6,3 miljard euro aan belasting per jaar - en het bestaat puur en alleen doordat een jongen uit Homs het land werd binnengelaten.'

Elders in Calais schilderde Banksy 'Maybe this whole situation will sort itself out' (Misschien lost deze situatie zichzelf op) en plaatste een muurschildering van vluchtelingen op een uit elkaar vallend vlot, met de tekst 'We zitten niet allemaal in hetzelfde schuitje'. Een ander werk van de kunstenaar toont een kind met een koffertje en een verrekijker waar een aasgier op zit.

Calais gaat zijn muurschilderingen beschermen met (plexi-)glasplaten.

Dismaland
Banksy staat bekend om zijn felle maatschappijkritiek. Zijn dystopische pretpark Dismaland in het stadje Weston-super-Mare, volgens hemzelf een kritiek op het huidige Engeland, werd eind september afgebroken om in Calais te worden herbouwd als vluchtelingenopvang. Half oktober verschenen er inderdaad mannen van Banksy's team in de Jungle, om daar kleine hutjes voor vluchtelingen met materiaal uit het pretpark te bouwen.

De letters van Dismaland werden omgevormd tot 'Dismal aid', ogenschijnlijk een sarcastische sneer naar alle mensen die plotseling hulp voor de vluchtelingen in Calais overhebben. Of de kunstenaar ook zelf in de Franse stad was bleef lang onduidelijk, maar na zijn nieuwste muurschilderingen kan daar geen misverstand meer over bestaan.

Beeld afp
Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.